
Wetenschap(per) in de klas
Ontvang een WUR-wetenschapper voor interactieve lessen en proefjes in het basisonderwijs. Verrijk je klas met wetenschap.
Wetenschapper in de klas is voor groep 5 en 6 ontwikkeld. Enkele lessen zijn ook geschikt voor groep 4. Er is keus uit een vast aanbod lessen. Een aantal lessen wordt één maal per schooljaar aangeboden.
Wetenschapper in de Klas aanvragen
Let op: Door op het aanvraagformulier de voorwaarden te accepteren ga je een overeenkomst aan en is de school verplicht Wetenschapsknooppunt Wageningen voor deze activiteit te betalen.
Tarief en voorwaarden
- Voor scholen uit de regio geldt een tarief van €81 voor een les van 90 minuten. Komt jullie school uit Wageningen? Zie dan het kopje 'Kosteloos voor Wageningse scholen'.
- De school ligt voor een enkele reis niet meer dan 35 minuten van Wageningen Campus af.
- De onderzoeker vervangt niet de rol van de leerkracht. Wij verwachten dan ook dat de leerkracht tijdens het bezoek aanwezig blijft in de klas.
- De groepsgrootte is maximaal 28 leerlingen.
- Houd rekening met een doorlooptijd van minimaal 4 weken van aanvraag tot het bezoek van de wetenschapper.
- Wij vragen leerkrachten vriendelijk het evaluatieformulier direct na het bezoek van de wetenschapper in te vullen.
- Wetenschapsknooppunt Wageningen behoudt zich het recht voor te allen tijde de les te wijzigen of te cancelen. Wanneer de les wordt gecanceld door ons, ontvangt de school uiteraard geen factuur.
- Aanvragen is alleen mogelijk wanneer je in het aanvraagformulier aanvinkt dat je met de bovenstaande voorwaarden akkoord gaat.
Kosteloos voor Wageningse scholen
Scholen uit Wageningen kunnen één les per schooljaar kosteloos aanvragen dankzij samenwerking met IVN Het Groene Wiel. Wanneer je dit wilt, moet je je bij het planningsprogramma van IVN Het Groene Wiel aanmelden. Je ontvangt dan via mail de juiste aanmeldlink voor Wageningse scholen.
Op maat
Ligt je school buiten de regio, geef je les aan groep 7, is de groep groter dan 28 leerlingen, wil je een wetenschapper aanvragen die al bezet is of organiseer je een projectweek en wil je een onderzoeker die niet aangeboden wordt? Geef je wensen aan via het aanvraagformulier en wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden. Geef bij onderwerp 'Op maat' aan. Voor een les op maat geldt een aangepast tarief.
In voorbereiding op de les
TOOL
De webapp TOOL is een digitaal hulpmiddel die leerkrachten en kinderen helpt bij het zelfstandig uitvoeren van een onderzoek of een ontwerp. Gebruik TOOL bij de voorbereiding voor 'wetenschapper in de klas' of ná de les.
Laat je inspireren!
Het Wetenschapsknooppunt Wageningen heeft samen met wetenschappers en leerkrachten diverse lesmaterialen en onderwerpen voor het Junior Science Lab ontwikkeld. Sommige sluiten uitstekend aan bij het aanbod Wetenschapper in de klas.
Blijf op de hoogte
Op de hoogte blijven van de activiteiten van het Wetenschapsknooppunt?
Wetenschapper aangevraagd, en dan?
Beschikbare lessen voor schooljaar 2024/2025
Bloemen en bestuiving
In deze les worden de kinderen geprikkeld om zelf te onderzoeken hoe bloemen in elkaar zitten en welke verschillen er zijn tussen de bloemen. Vervolgens leren ze over de verschillende manieren van bestuiving en de rol van insecten bij de bestuiving.
De geheimen van melk
Tijdens de les gaan we al deze vragen beantwoorden, en ook een aantal experimenten uitvoeren om de geheimen van melk te ontrafelen.
De levenscyclus van planten
Wist je dat een tomaat een placenta heeft? En dat in een kiwi navelstrengen te zien zijn? Wist je dat een pinda ook wel aardnoot genoemd wordt? Waarom eigenlijk?
De sluipwesp op zoek
Hoe weten sluipwespen een klein rupsje op de plant te vinden, zodat ze daar hun eitjes in kunnen leggen? In deze les gaan de kinderen de sluipwespen bekijken en zelf ontdekken hoe sluipwespen hun prooi vinden.
De superhelden in mijn lichaam
In deze les leren leerlingen meer over het afweersysteem van het lichaam. Ze krijgen uitleg over het verschil tussen het aangeboren en het adaptieve deel, hoe bacterien in elkaar zitten, en hoe een vaccinatie werkt.
Dieren classificeren
Tot welke soort behoort jouw huisdier? En de dieren rondom de school en alle andere dieren? Het indelen van dieren op soort noemen wij klassificeren. De wetenschapper legt in deze les met voorbeelden uit welke diersoorten er zijn.
DNA: de geheime code van je lijf
Wat is DNA? Een soort gebruiksaanwijzing over alles waaruit je lichaam is opgebouwd? Hoe kan je deze code lezen?
Energie in balans
In deze les leren we over de balans tussen energie-inname en energieverbruik. Wat stop je eigenlijk allemaal in je mond? En waarom?
Hé Snotneuzen!
Van een simpele verkoudheid tot een ernstige longontsteking. Tijdens de les maken we kennis met onze luchtwegen en de micro-organismen die de gezondheid van dier en mens bedreigen.
Klimaat en natte voeten
Water in de kelder, modder in de tuin, plassen op straat en het schoolplein staat blank. Door klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met heftige regenbuien. Hoe houden we onze voeten droog?
Mayonaise maken
Patat met mayonaise kennen we allemaal, maar hoe maak je mayonaise nu eigenlijk? De verhoudingen tussen de verschillende ingrediënten luisteren heel nauw. Verder heb je nog te maken met het scheiden van eiwit en eigeel en het op smaak brengen van de mayo.
Micro-organismen in je omgeving ... Doen ze er toe?
De meeste micro-organismen, zoals bacteriën en schimmels, die zich om je heen bevinden kun je niet zien, maar ze zijn er wel. Wat doen ze daar dan en kun je ze ook gebruiken? Of gebruiken ze jou? Ik ga proberen om je te laten zien dat we niet zonder bacteriën en schimmels kunnen; althans, niet zonder de meeste.
Mysterieus leven in de diepzee
Ook al is het op de bodem van de diepzeeën donker en koud en is er weinig voedsel, toch leven er nog een hoop vissen en andere organisme. Deze plaatsen liggen vooral langs breuklijnen in de aardkorst, waar magma naar buiten komt uit het binnenste van de aarde: de onderzeese vulkanen.
Ons zonnestelsel
We wonen met z’n allen op de aarde. De aarde is een planeet. Maar wat is een planeet eigenlijk? En wat is de zon en de maan?
Rotwormen
Rotwormen? De kleinste bodemdiertjes. In een handje grond zitten wel 1000 wormen. Geen regenwormen, maar rondwormen! Deze diertjes eten ze zo ongeveer alles: bacteriën, schimmels, planten en andere dieren. In deze les leggen we uit wat rondwormen doen en wat ze anders maakt dan regenwormen. Kinderen brengen zelf rot materiaal mee waar we de wormen uit gaan halen en bekijken.
Sjakie en de cacaoplantage
Iedereen houdt van chocolade, maar weet je ook hoe de cacao groeit? Wie zijn de cacaoboeren die het begin vormen van jouw chocoladereep? En wist je dat er soms zelfs kinderen aan meewerken?
Suikers en zetmeel meten in je eten
Weet jij wat er allemaal in je eten zit? We gaan in deze les de stoffen bekijken die erin zitten. We hebben het over zetmeel in bijvoorbeeld vanillevla, en over suikers in vruchtensappen en frisdrank.
Wat is geluid en waarom/hoe kan ik het horen?
Met behulp van verschillende instrumenten laat Folke zien hoe geluid aankomt bij je oor. Maar hoe kan je oor geluid horen?
Waarom eten we wat we eten?
Waarom eten we wat we eten? Zie jij ook zoveel reclame om je heen? Wist je dat dit vaak reclame is voor ongezond eten?
Waarom moet jij je handen wassen?
Kijk eens naar je hand. Ziet hij er schoon uit of niet? Is hij dan ook schoon? Wat als ik je vertel dat er nu heel veel microben op je hand zitten! Dat kunnen we met de klas gaan onderzoeken. Weet je eigenlijk wat microben zijn? En dat je van sommige microben ziek kunt worden?
Welk speelgoed kies jij?
Heb jij je wel een afgevraagd waarom je bepaald speelgoed wil? Wist je dat speelgoed veel meer is dan alleen maar iets om mee te spelen? Zo leert speelgoed ons bijvoorbeeld over gender rollen, maar ook wordt speelgoed gebruikt in marketing van producten.
De onderstaande lessen zijn niet (meer) te boeken dit schooljaar
Diep de bodem in
Wetenschappers maken bodemprofielen. Hoe doen ze dat en waarom? Het wordt allemaal uitgelegd en zichtbaar gemaakt in deze les.
Hoe vangt een mug een mens?
Insecten zijn overal om je heen. Ze zijn je vriend en vijand: ze bestuiven bloemen en zorgen zo voor groenten en fruit dat we kunnen eten en zelf eten ze weer plaaginsecten. In deze les onderzoeken we waarom muggen juist jou steken en hoe ze bloed drinken.
Kun je planten laten groeien op Mars? En waarom zijn daar wormen nodig?
Als er mensen op Mars gaan wonen dan moeten ze daar ook eten. En wat is er logischer dan je eigen eten daar te verbouwen? Omdat dieren heel veel ruimte en eten nodig hebben zullen die niet mee gaan en zul je dus vegetariër zijn als je op Mars woont. Wat is dan je beste dieet en hoe teel je de groenten zo efficiënt mogelijk? En is het planten van zaadjes genoeg of heb je meer nodig?
Programmeren met DNA
Waarom lijk jij zo op je papa en mama, en op je broertjes en zusjes? Jullie hebben hetzelfde DNA! DNA is een molecuul dat heel veel informatie bevat. Met computers kan je dit allemaal lezen, en er zelfs berekeningen aan doen.
Regenwormen
Op een grasveld zo groot als een voetbalveld leven wel 4 miljoen regenwormen! En wist je dat de tijgerworm per dag z’n lichaamsgewicht aan voedsel kan eten? In deze les leer je hoe groot of oud regenwormen kunnen worden, en welke dieren hun vrienden of vijanden zijn.
Van leeuwenmanen tot pauwenstaarten
Heb jij je wel eens afgevraagd waarom leeuwen van die mooie manen hebben en leeuwinnen niet? Of waarom een mannetjespauw er zo kleurrijk uitziet en zo'n mooie staart heeft? In deze les kom je alles te weten over selectie en evolutie.
Zieke mensen, zieke dieren. Wat is het verschil?
Als jij ziek bent ga je naar de dokter, maar hoe zit dat bij dieren? En hoe weet je eigenlijk dat een dier ziek is?