Project

Zicht op studentontwikkeling

In het kortlopende NRO-project Zicht op Studentontwikkeling (ZopS) werkten onderzoekers Liesbeth Baartman (lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs) en Judith Gulikers (Universitair Hoofddocent WUR) samen met 4 mbo-teams (van Albeda, MBO Utrecht, ROC Midden Nederland en ROC van Amsterdam) aan het vraagstuk van het krijgen van zicht op studentontwikkeling. Deze mbo-teams ontwikkelden zogenaamde ‘learning progressions’ om de langetermijnontwikkeling en de hobbels daarin zichtbaar te krijgen (bijv. op een werkproces) (Baartman & Gulikers, 2021). Daarna ontwikkelden zijn ‘FE-activiteiten’ (FE=Formatief Evalueren), aan de hand van de FE-cyclus, om de ontwikkeling van hun studenten in de klas in kaart te brengen.

Het was een hele zoektocht, maar uiteindelijk erg waardevol. Wat docenten voornamelijk teruggaven: “Het heeft ons echt leren denken vanuit het studentperspectief, in plaats van vanuit het curriculum en de inhoud. Het maakt je hele kijk op je onderwijs anders en zoveel leuker!”

Met veel trots presenteren de onderzoekers de resultaten, die allemaal te vinden zijn op de website van de onderzoekers:

Het officiële NRO-eindrapport en een praktijkpublicatie in vakblad Profiel en een spel (Zicht op Studentontwikkeling).

Het spel! Maak je eigen learning progression, met hobbels, huisjes, curriculumreflecties en bijbehorende FE-activiteiten.

Meer informatie

Projectteam

  • Judith Gulikers (WUR/ELS)
  • Liesbeth Baartman (HU)
  • ROC Midden Nederland
  • ROC van Amsterdam
  • Albeda Collega
  • MBO Utrecht