Blog
Verminderen van bijna-over-datum voedselverspilling
Heb je ooit voedsel gekocht met een bijna-vervaldatum-etiket in supermarkten? Heb je al dit eten opgegeten na thuiskomst? Over het algemeen zijn consumenten terughoudend om voedsel dat bijna over de datum is te kopen en te consumeren, wat bijdraagt aan voedselverspilling in supermarkten en huishoudens.
Wij onderzochten of en waarom een voedselverspilling-vermijdingsboodschap consumenten aanmoedigt om bijna-vervallen voedsel in supermarkten te kopen en wat er na aankoop met dit voedsel gebeurt. De resultaten laten consequent zien dat een boodschap om voedselverspilling te vermijden, de bereidheid van consumenten om voedsel te kopen dat bijna over de datum is, vergroot door hun morele tevredenheid te vergroten – een goed gevoel over zichzelf door moreel gedrag te vertonen. Lees hier de volledige blog (in het Engels).
Hier is het wetenschappelijke artikel te vinden: Zhang, Y., van Herpen, E., Van Loo, E. J., Pandelaere, M., & Geuens, M. (2022). Save near-expired food: Does a message to avoid food waste affect food purchase and household waste prevention behaviors? Journal of Cleaner Production, 384. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.135555
Yi Zhang is een promovendus die zich richt op consumentengedrag gerelateerd aan voedselverspilling. Ze onderzoekt (1) hoe en waarom retailactiviteiten (bijv. berichten, verassingpakketten) het gedrag van consumenten met betrekking tot voedselverspilling beïnvloeden en (2) hoe consumenten omgaan met suboptimaal voedsel (bijv. voedsel delen) en waarom. Door deze vragen te onderzoeken hoopt ze inzicht te geven in toekomstige voedselsystemen met minder voedselverspilling, als onderdeel van het NWO-project "Voedselverspilling: transitie van teveel naar genoeg".