Stage Meteo Consult

Meteo Consult informeert de consument over haar weersverwachting via TV, radio, internet en mobiel. Door middel van intensieve marktverkenning (o.a. deskresearch, concurrentie –en consument onderzoek & klant interviews) brengt de stagiair het huidige medialandschap in beeld en formuleert trends en ontwikkelingen voor de komende jaren.

meteo-consult.png

Mogelijke Probleemstelling

Hoe ziet het huidige Medialandschap eruit (kijkend naar product, klant en concurrent) en welke trends en ontwikkelingen kunnen worden verwacht?



Verwachting

De student verkent de markt zelfstandig en intensief door middel van verschillende soorten onderzoek en komt met concrete informatie over concurrentie, consumentbehoeften, trends en ontwikkelingen.

Meteo Consult zou graag een antwoord hebben op de volgende vragen:

Algemeen   

  • Welke Media worden door consumenten gebruikt om zich te laten informeren over het weer?
  • Hoe gaan deze Media zich ontwikkelen?
  • Welke nieuwe Media kunnen wij verwachten in de toekomst?

Internet

  • Naar welke weersinformatie zoekt de Nederlandse consument op internet en hoe wordt in die behoefte voorzien?
  • Welke gebruikersprofielen zijn er op weer.nl onderscheiden?
  • Hoe  ervaart de gemiddelde weer.nl bezoeker de website (overzichtelijk, informatief, snelheid etc.)
  • Weet de bezoeker dat weer.nl van Meteo Consult is?
  • Is de bezoeker van weer.nl bereid om te betalen voor kwalitatief hoogwaardige weersdata?

Social Media

  • Welke commerciële doelen kunnen dmv Social Media worden behaald?
  • Hoe vult de concurrentie haar Social Media beleid in?
  • Welke rol gaat Social Media de aankomende jaren vervullen?
  • Welke nieuwe vormen kunnen worden verwacht?
  • Hoe kan Social Media meetbaar gemaakt worden? En wat zeggen deze kengetallen ons?

App’s

  • Hoe ziet de huidige App markt eruit (verdeeld naar de diverse platforms)?
  • Welke concurrerende Apps (betaald – gratis) kunnen onderscheiden worden en welke verdienmodellen zitten daar achter?
  • Hoe gaat de App markt zich de komende jaren ontwikkelen?
  • Hoe gaan de verdienmodellen zich de komende jaren ontwikkelen?
  • Spelen forums een invloedrijke rol? Indien ja, welke forums zijn dit?   

Mobiel

  • Hoe ziet de huidige mobiele internet markt eruit?
  • Wat doen concurrenten op het gebied van mobiel internet en wat is hun verdienmodel?
  • Welke trends zijn waarneembaar en hoe kunnen die vertaald worden naar de toekomst?
  • Welke rol gaat mobile advertising vervullen?
  • Wordt mobiel internet verdrongen door App’s? Of is mobiel internet juist een blijvend medium en verdwijnen App’s uiteindelijk?

Radio

  • Welke trends en ontwikkelingen zijn  waarneembaar bij radiostations? Hoe zien radiostations de toekomst? Waar gaan zij zich op richten?
  • Hoe denken onze klanten over  visual radio en, indien positief, wat is de reden om voor visual radio te kiezen ?
  • Welk verdienmodel wordt er gehanteerd bij visual radio?

Profielschets stagiair

  • HBO/WO
  • Mogelijke opleidingen : Communicatie, Commerciële Economie, Marketing, Digitale Media, Media en Cultuur, Media & Entertainment, Media, Informatie & Communicatie, Journalistiek.
  • Stage  4 – 6 maanden
  • Pro actief, ambitieus en ondernemend
  • Zelfstandig kunnen werken
  • Affiniteit met Media
  • In bezit van Rijbewijs B