Testimonial

Werken met middelbare scholieren verbreedt mijn horizon

Dit jaar bestaan het Food Valley Scholennetwerk en Wetenschapsknooppunt Wageningen University 10 jaar. In aanloop naar onze jubileumweek in oktober, interviewen we iedere maand een wetenschapper die zich inzet voor Food Valley Netwerk VO-HO of Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Deze keer is het de beurt aan Marcel Janssen. Marcel Janssen is Associate Professor bij Bioprocess Engineering. Voor Food Valley Netwerk VO-HO is hij betrokken bij de Junior Consultancy Training ‘Algenreactor Design Challenge’.

Normaal gesproken werk ik met studenten in hun derde, vierde of vijfde jaar. Naast dat de middelbare scholieren veel minder achtergrondkennis hebben, is er ook een heel andere groepsdynamiek.

“Ik heb de Junior Consultancy Training ‘Algenreactor Design Challenge’ overgenomen van een collega van me. Bij deze challenge is het de bedoeling dat technasiumleerlingen een fotobioreactor ontwerpen waarin algen gekweekt kunnen worden. Na een college van mij en verschillende student assistenten, hebben de leerlingen drie maanden de tijd om deze reactor op te zetten. Het is per school heel verschillend waar ze mee terug komen, maar af en toe leer ik er zelf ook nog wat van. Om algen te kweken, heb je onder andere CO2 nodig. Een school had wel een slim plan om aan CO2 te komen. Wanneer je gist met suiker mengt, krijg je namelijk ook dit gas. Dit hadden ze dan weer gekoppeld aan hun reactor, waardoor ze zelf CO2 genereerden. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken, wij kopen CO2 namelijk gewoon in flessen!”

“Voor mij is het heel anders om les te geven aan middelbare scholieren, het verbreedt mijn horizon. Normaal gesproken werk ik met studenten in hun derde, vierde of vijfde jaar. Naast dat de middelbare scholieren veel minder achtergrondkennis hebben, is er ook een heel andere groepsdynamiek. Ze verschuilen zich soms achter een groepsgenoot en zijn wat verlegen. Dat ben ik niet zo gewend. Maar ik merk wel dat de leerlingen en juist ook de docenten enthousiast worden van het project. Tijdens deze challenge breng je uit verschillende vakken iets bij, ik merk dat ze dat erg waarderen. Ik vind het contact met de leraren erg leuk en vind het interessant om te zien met wat voor materialen ze werken.”