Alumni: ‘Het was fijn om even ‘digitaal’ in Wageningen te zijn’

5 oktober 2021

Tijdens de Wageningen Experience Day verwelkomden we onze alumni op een speciaal gebouwde ‘digitale’ campus. In het begin even wennen, maar het voelde al snel net alsof je echt op de campus rondliep. Een dag met inhoud, verwondering maar vooral ontmoeting!

Heel mooi gedaan en ik heb zelfs nieuwe contacten gelegd!
Deelnemer Wageningen Experience Day

Samenkomen op een digitale campus

Wageningen Experience Day is de nieuwe naam van de Alumni Open Dag. Een dag waarop Wageningen University & Research (WUR) speciaal voor haar oud-studenten een inspirerend programma op poten zet.

Dit jaar, anders dan andere jaren, digitaal vanwege de onzekerheden rondom de corona-maatregelen. Om toch het campusgevoel te creëren bouwden we de campus digitaal na. Zo'n 1100 alumni meldden zich aan om live mee te kijken of later deze maand.

De Wageningen Experience Day laat zien dat een digitale campus werkt in situaties waarin real-life geen optie is. We willen dit platform in de toekomst graag gebruiken voor andere evenementen, in een wereld waarin fysieke en virtuele events gecombineerd zullen plaatsvinden.
Inge Wallage, directeur Corporate Communications & Marketing

In gesprek over de grote vraagstukken van deze tijd

Het thema van de dag was ‘Finding Answers Together’. De wereld staat voor grote uitdagingen en WUR wil met dit thema extra onderstrepen dat je de oplossingen alleen samen vindt. We moeten over de grenzen van vakgebieden, organisaties en landen heen kijken.

Zo’n 350 bezoekers werden in korte filmpjes bijgepraat over deze uitdagingen, de rol van WUR hierin én wat de alumni hieraan kunnen bijdragen. Zo vertelde bijvoorbeeld Liesje Mommer over de afname van de biodiversiteit en Joukje Siebenga over het onderzoek om pandemieën (zoals COVID) te voorkomen. Hierover gingen de deelnemers live met de experts in gesprek.

Maar ook elkaar weer ontmoeten en netwerken

Naast de mooie inhoudelijke gesprekken die plaatsvonden, was voor velen het opnieuw contact leggen met oud-medestudenten het hoogtepunt van de dag. Daarvoor waren er voor enkele jaren speciale reünies, én kon je op basis van beginjaar van de studie willekeurige andere studenten ontmoeten.

Daarnaast presenteerden allerlei organisaties zich aan de alumni.

Ik had geen idee dat er een Wagenings vrouwen netwerk was, en nu wel
Deelnemer Wageningen Experience Day

Het allereerste campus gedicht

De dag werd afgesloten door Spoken Word Artist Ellen van der Kolk. Zij is naast WUR student ook stadsdichter van Wageningen en schreef speciaal voor deze dag en de campus een gedicht.

Luister en kijk hoe zij het voordraagt:

Gemist? Kom dan ergens in oktober alsnog langs!

Kon je er 2 oktober niet bij zijn, maar ben je wel benieuwd hoe de digitale campus er uit ziet én waar WUR mee bezig is? Geen probleem. De campus met de video’s en verhalen (met uitzondering van de live-onderdelen) staan de hele maand oktober nog voor je klaar.

Meld je aan en je krijgt een persoonlijke link toegestuurd!