Teacher of the Year Award

Al sinds 1981 wordt kwalitatief hoog onderwijs aan de universiteit gestimuleerd door het belonen van de meest betrokken docenten. Elk jaar wordt de Teacher of the Year Award georganiseerd door het Universiteitsfonds Wageningen. Studenten kunnen stemmen op hun favoriete docenten, waarna de studentenjury de prijs uitreikt. De winnende docent en de genomineerden worden in het zonnetje gezet en ontvangen geld dat ze inzetten voor nieuwe onderwijsdoelen.

De winnaar van de Teacher of the Year Awards 2019 is...

Fred de Boer! Dat maakte de studentenjury van de Teacher of the Year Award bekend. Het is de eerste keer dat De Boer (universitair hoofddocent Resource Ecology) de prijs wint. ‘Dit had ik niet zien aankomen.’

De jury (acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten) koos De Boer omdat hij ‘extreem gepassioneerd’ is en ‘een meester in het gebruiken van allerlei voorbeelden om een boodschap te verduidelijken’. Juryvoorzitter Suzanne Ruiten: ‘Met zijn grenzeloze enthousiasme probeert Fred zijn passie voor leven en ecologie over te brengen op zijn studenten, op zo’n wijze dat ze het onderwerp volledig begrijpen. Zijn lessen lijken wel theater. Fred krijgt het voor elkaar om een volle zaal van tweehonderd man op het puntje van hun stoel te krijgen. Je kan bijna een speld horen vallen. Zo hoort het te zijn, en zo doet hij het.’

Bron en volledig artikel: Resource

Foto's © Guy Ackermans

Shortlist Teacher of the Year 2019

Fred de Boer

Hij heeft veel verschillende en unieke manieren om informatie over te brengen en als je statistiek leuk kunt maken, verdien je het om op de shortlist te staan.
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Hannie van der Honing

Ze is er betrokken bij de studenten en geeft super-gestructureerd les, hierdoor is het heel erg duidelijk voor de studenten wat er van hen wordt verwacht.
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Huub Savelkoul

Hij zorgt ervoor dat er geen drempels zijn, iedereen mag altijd langskomen. Ook houdt hij zijn vakken op een actuele manier interessant, door gebruik te maken van het nieuws
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Jessica Duncan

Ze is heel erg open voor de ideeën van studenten en weet ze heel goed de juiste dingen te zeggen om de studenten aan het denken te zetten.
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

John Beijer

Zijn passie is ongelofelijk, hoe hij over zijn studenten en het lesgeven praat is net zo inspirerend als de verhalen die hij vertelt.
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Bron en volledige artikel: Resource

Studentenjury 2019

- Suzanne Ruijten (voorzitter), MSc Biotechnology
- Sybren Zondervan, MSc Food Technology
- Anouk Schans, BSc Biotechnology
- Toshihiro Takada, MSc Environmental Sciences
- Anusha Sanjeev Mehta, MSc International Land & Water Management - Kim Otto, BSc Food Technology
- Anne Zender, MSc Food Quality Management
- Harriette Coopmans, BSc International Development Studies

Longlist Teacher of the Year 2019

De longlist voor Teacher of the Year 2019 is bekend. Vier docenten maken hun debuut op de lijst: Anneke Valk, Elke Scholten, Kris van ’t Klooster en Tijs Ketelaar.

Deze vier docenten maken net als de dertien andere genomineerden kans om gekroond te worden tot Teacher of the Year 2019. Anneke Valk is docent Experimentele Zoölogie, Elke Scholten is universitair hoofddocent Fysica en Fysische Chemie van Levensmiddelen, Kris van ’t Klooster is docent Plantenfysiologie en Tijs Ketelaar is universitair docent Celbiologie. Ook veel oud-winnaars maken weer kans op de titel, zoals winnaar van vorig jaar Henry van den Brand, Jessica Duncan (2017) en Roel Dijksma (2016). Net als vorig jaar bracht ongeveer 21 procent van de stemgerechtigde studenten een stem uit.

‘Eerst overtuigen, dan kan het leren beginnen’
Tijs Ketelaar kreeg vorige week donderdag te horen dat hij voor de eerste keer op de longlist staat. ‘Een leuke verrassing. Het is mooi dat je studenten weet te raken. Als ze op je stemmen, komt je boodschap blijkbaar over.’ Ketelaar leerde het lesgeven van André van Lammeren, die in 2010 zelf de prijs in ontvangst mocht nemen. ‘Hij zei me dat je mensen eerst moet overtuigen waarom het de moeite waard is om meer te leren over een onderwerp. Als je ze daarvan overtuigd hebt, kan het leren beginnen.’ Van Lammeren is inmiddels al een paar jaar met pensioen. ‘Officieel dan, we trekken hem nog steeds uit de mottenballen voor een paar vakken’, aldus Ketelaar.

‘Structuur en innovaties’ 
Docent Food Chemistry Julia Diederen staat voor de vierde keer in vijf jaar op de longlist. ‘Heel leuk, een bevestiging dat ik goed bezig ben en dat de studenten waarderen wat ik doe. Waarom ze precies op mij stemmen weet ik natuurlijk niet, maar uit de evaluaties blijkt dat studenten waardering hebben voor de gestructureerde coördinatie van het vak.’ Diederen is veel bezig met onderwijsinnovaties. ‘Ik kijk altijd hoe ik het leerproces kan verbeteren. Bij Food Chemistry geef ik aan 260 studenten tegelijk les, dan is dat ook wel nodig. Dus probeer ik digitaal onderwijs in te zetten op een goede manier, zodat het in balans blijft met face-to-face contact. Ook geef ik tijdens mijn colleges veel activerende opdrachten.’

De docenten die de longlist hebben gehaald, worden geïnterviewd door een studentenjury, die dit jaar bestaat uit acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten. Zij kiezen een top vijf uit en wijzen de winnaar aan. Juryvoorzitter Suzanne Ruijten: ‘We zijn op zoek naar een gepassioneerde en betrokken docent die zijn onderwijs blijft verbeteren.’ Toshihiro Takada zit ook in de jury: ‘Ik kom uit Japan, daar is de onderwijscultuur heel anders. Veel meer hiërarchie. Hier is het een stuk interactiever. Zo’n verkiezing voor leraar van het jaar zou daar nooit kunnen, maar ik vind het heel mooi dat het hier wel kan.’

Alle 17 genomineerden, in alfabetische volgorde:
John Beijer
Fred de Boer
Henry van den Brand
Julia Diederen
Roel Dijksma
Jessica Duncan
Maria Forlenza
Sander Gussekloo
Hannie van van der Honing
Sonja Isken
Tijs Ketelaar
Kris van t Klooster
Arie Nieuwenhuizen
Huub Savelkoul
Elke Scholten
Anneke Valk
Pim de Zwart

Lees het volledige artikel van Resource.

Shortlist Teacher of the Year 2019

De vijf beste docenten van de shortlist maken kans op de titel Teacher of the Year 2019!

  • Fred de Boer
  • Hannie van der Honing
  • Huub Savelkoul
  • Jessica Duncan
  • John Beijer

Lees het volledige artikel over de shortlist hier: Resource

Winnaar 2018

Dr. ir. Henry van den Brand is de winnaar van de Teacher of the Year Award 2018. De studentenjury, die een college van Van den Brand heeft bijgewoond, ziet dat hij het enthousiasme dat hij voor zijn vak heeft, graag deelt met zijn studenten. Hij doceert niet zozeer, hij vertelt verhalen door zijn eigen ervaringen als boer te koppelen aan de relevantie voor zijn vak. Om zijn verhalen te illustreren gebruikt Van den Brand, heel ouderwets, schoolbord en krijt. 'Ik ben verbijsterd,' was de geëmotioneerde reactie van de docent, toen hij hoorde dat hij de Award had gewonnen.

Henry is universitair hoofddocent bij de leerstoelgroep Adaptiefysiologie, waar hij in 2001 begon zonder enige leservaring. Naast het doen van onderzoek en het begeleiden van PhD studenten geeft Van den Brand onderwijs op zowel bachelor- als masterniveau.

Hij is een enthousiaste en betrokken docent, aldus de jury. Henry geeft niet zo maar les, hij vertelt verhalen en hij schrijft zijn colleges uit, waardoor elke student de inhoud goed kan volgen en er voldoende tijd overblijft voor vragen tussendoor. Bij zijn colleges zitten de collegezalen dan ook altijd vol met geïnteresseerde studenten.

Tijdens de opening van de Maand van het Onderwijs op dinsdag 24 april 2018 werd de winnaar bekendgemaakt. Henry kon helaas niet bij deze ceremonie aanwezig zijn, maar gelukkig was zijn collega Bas Kemp aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. Twee dagen later, toen Henry weer terug was in Wageningen, is de jury bij hem langsgegaan om hem persoonlijk te feliciteren. 

Klik hier voor het artikel in de Resource.

Lees hier het persbericht

Judicium Henry van den Brand

WhatsApp Image 2018-04-26 at 12.43.18.jpeg
WhatsApp Image 2018-04-26 at 12.43.13.jpeg
Henry van den Brand.jpeg

Teachers of the Year uit voorafgaande jaren

Teacher of the Year 2018
Henry van den Brand (Adaptatiefysiologie)

Teacher of the Year 2017
Jessica Duncan (Rurale Sociologie)

Teacher of the Year 2016
Roel Dijksma (Hydrologie en waterbeheer)

Teacher of the Year 2015
Noelle Aarts (Strategische communicatie)

Teacher of the Year 2014
Huub Savelkoul (Immunologie en celbiologie)

Teacher of the Year 2013
Dolf Weijers (Biochemie)

Teacher of the Year 2012
Frits Claassen (Maatschappijwetenschappen)

Teacher of the Year 2011
Gert Peek (Bodemkunde)

Teacher of the Year 2010
André van Lammeren (Plantencelbiologie)

Teacher of the Year "hors classe" 2010
Huub Savelkoul

Teacher of the Year 2009
Jan den Ouden (Bosecologie- en Bosbeheer)

Teacher of the Year 2008
Dane Bicanic (Laboratorium voor Biofysica)

Teacher of the Year 2007
Arie Terlouw (Experimentele Dierkunde)

Teacher of the Year 2006
Theo Hendriks (Operationele Research en Logistiek)

Teacher of the Year 2005
Reint Jan Renes (sectie Communicatiewetenschap)

Teacher of the Year 2004
Gosse Schraa (Microbiologie)

Teacher of the year 2000
Dr.ir. R. Miedema
Dr. W.G. Braakhekke
Ing. G.J.W.C. Peek

De Teacher of the Year award was tot 1996 de Onderzoeksprijs

Onderwijsprijs 1996
Dr.ir. A.W.S.M. van Egeraat

Onderwijsprijs 1993
Dr.ir. P.M. Driessen
Drs. L.M. Breedveld (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1991
Ing. T.H. Klein Essink
Ir. P.J. Linde

Onderwijsprijs 1987
Drs. F. Dietz
Drs. W.J.M. Heijman
Drs. E.C. van Ierland
Dr. J.J. Krabbe
Ir. E.P. Kroese
Drs. E.A. Oskamp
Ir. M. Vervoorn (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1984
Prof.dr. C.M. Karssen
Ir. E.P. Kroese (eervolle vermelding)
Ir. R.P.M. Schout (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1981
I.P. Koorevaar
Dr. J.A.M. Mattheij

De prijs

Sinds 1981 presenteert het Universiteitsfonds Wageningen (toen het Landbouwhogeschoolfonds) elke vier jaar de Onderwijsprijs, naast de onderzoeksprijs, de entrepreneursprijs en de persprijs. In 1996 werd deze onderwijsprijs vervangen door de Teacher of the Year Award om nog meer aandacht te geven aan de belangrijke rol die docenten vervullen in het onderwijs. Deze prijs werd in 1996 en in 2000 uitgereikt.

In 2003 besloot het bestuur van het fonds om elk jaar een docent publiekelijk te eren. Hierdoor wordt de aandacht gevestigd op het belang van goed onderwijs maar ook op docenten die, vooral volgens hun studenten, uitblinken als docent. Studenten spelen daarom ook een belangrijke rol in de beslissing wie de winnaar van de Teacher of the Year Award wordt. De prijs bestaat uit een replica van het beeld 'De Leermeester' door Jan Praet (het origineel staat voor het gebouw de Leeuwenborch), een oorkonde en het juryrapport. Tevens krijgen alle genomineerden op de shortlist een bedrag van € 2500.

Deze vernieuwde award is in 2004 als eerste uitgereikt en sindsdien zetten elk jaar zes tot acht studenten zich in als juryleden van de Teacher of the Year Award. Met ondersteuning van het Universiteitsfonds promoten zij de verkiezingen, waarbij alle studenten in hun tweede jaar en verder kunnen stemmen op maximaal drie van de 250 door vakevaluaties geselecteerde docenten. Vervolgens interviewt de jury alle gekozen docenten over allerlei aspecten van het onderwijzen. Daaruit wordt een shortlist van genomineerden samengesteld en een voorlopige winnaar voor de Teacher of the Year Award die wordt voorgedragen aan het bestuur van het fonds. Op voordragen van de jury en namens het bestuur van het Universiteitsfonds Wageningen wordt aan het begin van het kalenderjaar de winnaar bekend gemaakt.