Teacher of the Year Award

Al sinds 1981 wordt kwalitatief hoog onderwijs aan de universiteit gestimuleerd door het belonen van de meest betrokken docenten. Elk jaar wordt de Teacher of the Year Award georganiseerd door het Universiteitsfonds Wageningen. Studenten kunnen stemmen op hun favoriete docenten, waarna de studentenjury de prijs uitreikt. De winnende docent en de genomineerden worden in het zonnetje gezet en ontvangen geld dat ze inzetten voor nieuwe onderwijsdoelen.

Studentenjury 2019

Meer informatie volgt.

Longlist Teacher of the Year 2019

De longlist van de Teacher of the Year verkiezing 2019 is op dit moment nog niet beschikbaar. Op dit moment worden er op basis van de vakrecensies 200 docenten geselecteerd waarop studenten begin januari 2019 mogen stemmen. Het aantal stemmen per docent wordt gecorrigeerd voor het aantal studenten per docent. Daaruit komt de longlist voort.

Houd je mailbox in de gaten voor je persoonlijke stem-link en wie weet komt jouw favoriete docent wel op de longlist terecht!

Shortlist Teacher of the Year 2019

De docenten op de longlist worden door de jury geïnterviewd om een goed beeld te schetsen van hun betrokkenheid en manier van lesgeven. Op basis hiervan stelt de jury een shortlist samen met vijf docenten die tijdens de uitreikingsceremonie kans maken op de titel van Teacher of the Year!

De shortlist van de Teacher of the Year verkiezing 2019 is op dit moment nog niet beschikbaar. 

Winnaar 2018

Dr. ir. Henry van den Brand is de winnaar van de Teacher of the Year Award 2018. De studentenjury, die een college van Van den Brand heeft bijgewoond, ziet dat hij het enthousiasme dat hij voor zijn vak heeft, graag deelt met zijn studenten. Hij doceert niet zozeer, hij vertelt verhalen door zijn eigen ervaringen als boer te koppelen aan de relevantie voor zijn vak. Om zijn verhalen te illustreren gebruikt Van den Brand, heel ouderwets, schoolbord en krijt. 'Ik ben verbijsterd,' was de geëmotioneerde reactie van de docent, toen hij hoorde dat hij de Award had gewonnen.

Henry is universitair hoofddocent bij de leerstoelgroep Adaptiefysiologie, waar hij in 2001 begon zonder enige leservaring. Naast het doen van onderzoek en het begeleiden van PhD studenten geeft Van den Brand onderwijs op zowel bachelor- als masterniveau.

Hij is een enthousiaste en betrokken docent, aldus de jury. Henry geeft niet zo maar les, hij vertelt verhalen en hij schrijft zijn colleges uit, waardoor elke student de inhoud goed kan volgen en er voldoende tijd overblijft voor vragen tussendoor. Bij zijn colleges zitten de collegezalen dan ook altijd vol met geïnteresseerde studenten.

Tijdens de opening van de Maand van het Onderwijs op dinsdag 24 april 2018 werd de winnaar bekendgemaakt. Henry kon helaas niet bij deze ceremonie aanwezig zijn, maar gelukkig was zijn collega Bas Kemp aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. Twee dagen later, toen Henry weer terug was in Wageningen, is de jury bij hem langsgegaan om hem persoonlijk te feliciteren. 

Klik hier voor het artikel in de Resource.

Lees hier het persbericht

Judicium Henry van den Brand

WhatsApp Image 2018-04-26 at 12.43.18.jpeg
WhatsApp Image 2018-04-26 at 12.43.13.jpeg
Henry van den Brand.jpeg

Teachers of the Year uit voorafgaande jaren

Teacher of the Year 2018
Henry van den Brand (Adaptatiefysiologie)

Teacher of the Year 2017
Jessica Duncan (Rurale Sociologie)

Teacher of the Year 2016
Roel Dijksma (Hydrologie en waterbeheer)

Teacher of the Year 2015
Noelle Aarts (Strategische communicatie)

Teacher of the Year 2014
Huub Savelkoul (Immunologie en celbiologie)

Teacher of the Year 2013
Dolf Weijers (Biochemie)

Teacher of the Year 2012
Frits Claassen (Maatschappijwetenschappen)

Teacher of the Year 2011
Gert Peek (Bodemkunde)

Teacher of the Year 2010
André van Lammeren (Plantencelbiologie)

Teacher of the Year "hors classe" 2010
Huub Savelkoul

Teacher of the Year 2009
Jan den Ouden (Bosecologie- en Bosbeheer)

Teacher of the Year 2008
Dane Bicanic (Laboratorium voor Biofysica)

Teacher of the Year 2007
Arie Terlouw (Experimentele Dierkunde)

Teacher of the Year 2006
Theo Hendriks (Operationele Research en Logistiek)

Teacher of the Year 2005
Reint Jan Renes (sectie Communicatiewetenschap)

Teacher of the Year 2004
Gosse Schraa (Microbiologie)

Teacher of the year 2000
Dr.ir. R. Miedema
Dr. W.G. Braakhekke
Ing. G.J.W.C. Peek

De Teacher of the Year award was tot 1996 de Onderzoeksprijs

Onderwijsprijs 1996
Dr.ir. A.W.S.M. van Egeraat

Onderwijsprijs 1993
Dr.ir. P.M. Driessen
Drs. L.M. Breedveld (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1991
Ing. T.H. Klein Essink
Ir. P.J. Linde

Onderwijsprijs 1987
Drs. F. Dietz
Drs. W.J.M. Heijman
Drs. E.C. van Ierland
Dr. J.J. Krabbe
Ir. E.P. Kroese
Drs. E.A. Oskamp
Ir. M. Vervoorn (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1984
Prof.dr. C.M. Karssen
Ir. E.P. Kroese (eervolle vermelding)
Ir. R.P.M. Schout (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1981
I.P. Koorevaar
Dr. J.A.M. Mattheij

De prijs

Sinds 1981 presenteert het Universiteitsfonds Wageningen (toen het Landbouwhogeschoolfonds) elke vier jaar de Onderwijsprijs, naast de onderzoeksprijs, de entrepreneursprijs en de persprijs. In 1996 werd deze onderwijsprijs vervangen door de Teacher of the Year Award om nog meer aandacht te geven aan de belangrijke rol die docenten vervullen in het onderwijs. Deze prijs werd in 1996 en in 2000 uitgereikt.

In 2003 besloot het bestuur van het fonds om elk jaar een docent publiekelijk te eren. Hierdoor wordt de aandacht gevestigd op het belang van goed onderwijs maar ook op docenten die, vooral volgens hun studenten, uitblinken als docent. Studenten spelen daarom ook een belangrijke rol in de beslissing wie de winnaar van de Teacher of the Year Award wordt. De prijs bestaat uit een replica van het beeld 'De Leermeester' door Jan Praet (het origineel staat voor het gebouw de Leeuwenborch), een oorkonde en het juryrapport. Tevens krijgen alle genomineerden op de shortlist een bedrag van € 2500.

Deze vernieuwde award is in 2004 als eerste uitgereikt en sindsdien zetten elk jaar zes tot acht studenten zich in als juryleden van de Teacher of the Year Award. Met ondersteuning van het Universiteitsfonds promoten zij de verkiezingen, waarbij alle studenten in hun tweede jaar en verder kunnen stemmen op maximaal drie van de 250 door vakevaluaties geselecteerde docenten. Vervolgens interviewt de jury alle gekozen docenten over allerlei aspecten van het onderwijzen. Daaruit wordt een shortlist van genomineerden samengesteld en een voorlopige winnaar voor de Teacher of the Year Award die wordt voorgedragen aan het bestuur van het fonds. Op voordragen van de jury en namens het bestuur van het Universiteitsfonds Wageningen wordt aan het begin van het kalenderjaar de winnaar bekend gemaakt.