Teacher of the Year Award

Al sinds 1981 wordt kwalitatief hoog onderwijs aan de universiteit gestimuleerd door het belonen van de meest betrokken docenten. Ook dit jaar zal de Teacher of the Year Award georganiseerd worden door het Universiteitsfonds Wageningen. Studenten kunnen stemmen op hun favoriete docenten, waarna de studentenjury de prijs uitreikt. De winnende docent en de genomineerden worden in het zonnetje gezet en ontvangen geld dat ze inzetten voor nieuwe onderwijsdoelen.

Om de beste docent van 2018 te kunnen belonen, heeft de jury de stem van studenten hard nodig. Inmiddels zijn de stembussen gesloten en wordt de longlist samengesteld. De studentenjury bedankt iedereen voor zijn/haar stemmen. Binnenkort wordt de longlist bekendgemaakt.

Studentenjury 2018

De studentenjury van de Teacher of the Year Award 2018 bestaat uit:

  • Cornelien Smit - BSc International Development Studies
  • Lara van Veen - MSc Animal Science
  • Athul Sundaresan - MSc Food Technology
  • Tom Ogweno - MSc Organic Agriculture
  • Lisanne Kruijswijk - BSc Forest and Nature Conservation

Heb je goede ideeën of suggesties die je wilt delen met de jury? Laat ze het weten via ufw@wur.nl.

Longlist Teacher of the Year 2018

De longlist van de Teacher of the Year verkiezing 2018 wordt op dit moment samengesteld. De uiteindelijke lijst zal bekendgemaakt worden op deze website en via onze Facebookpagina.

Shortlist Teacher of the Year 2018

De docenten op de longlist worden door de jury geïnterviewd om een goed beeld te schetsen van hun betrokkenheid en manier van lesgeven. Op basis hiervan stelt de jury een shortlist samen met vijf docenten die tijdens de ceremonie op 24 april kans maken op de titel van Teacher of the Year!

De shortlist van de Teacher of the Year verkiezing 2018 is op dit moment nog niet beschikbaar.  Houd deze website en onze Facebookpagina in de gaten voor de bekendmaking!

Winnaar 2017

De Teacher of the Year Award van het Universiteitsfonds Wageningen is dit jaar uitgereikt aan Jessica Duncan. De jury besloot unaniem dat zij de prijs verdiende vanwege haar betrokkenheid bij studenten, de duidelijke link die ze weet te leggen tussen onderzoek en onderwijs en haar innovatie van onderwijsmethoden. Jessica, die nu drie jaar onderwijst bij de leerstoelgroep Rurale Sociologie, coördineert drie vakken en doceert in een aantal andere. Ze ontving de prijs tijdens de ceremonie op 6 april in Impulse.

Jessica is een relatief nieuw gezicht bij WUR. Met een achtergrond in de ongebruikelijke combinatie van food policy en food culture, reageerde Jessica op de vacature meer vanuit interesse voor het onderwerp dan vanwege het onderwijzen dat onderdeel was van de positie. Desalniettemin heeft ze erg veel plezier in het doceren, iets dat volgens de jury tot uiting komt in de moeite die ze steekt in het gebruik van verschillende onderwijsmethodes om studenten te bereiken. Evaluatie is voor Jessica niet iets dat alleen van docent naar student geldt, maar ook de andere kant op. Iets dat ze waarborgt door een evaluatiemoment in de tweede week van haar vak te introduceren.

Ze is actief betrokken bij haar studenten en zorgt ervoor dat ze hen ondersteunt in het overwinnen van de obstakels die ze tegenkomen onderweg naar een toekomst in onderzoek. Een trip naar een conferentie in Rome, een dag in het veld of co-auteur zijn voor een artikel zijn geen uitzonderingen. Met de energie die ze in haar studenten steekt en haar bijdrage aan wetenschappelijke ontwikkeling, zowel in onderzoek als in onderwijs, verdient ze deze award zeker.

Lees hier het artikel over Jessica Duncan in Resource

Teachers of the Year uit voorafgaande jaren

Teacher of the Year 2017
Jessica Duncan (Rurale Sociologie)

Teacher of the Year 2016
Roel Dijksma (Hydrologie en waterbeheer)

Teacher of the Year 2015
Noelle Aarts (Strategische communicatie)

Teacher of the Year 2014
Huub Savelkoul (Immunologie en celbiologie)

Teacher of the Year 2013
Dolf Weijers (Biochemie)

Teacher of the Year 2012
Frits Claassen (Maatschappijwetenschappen)

Teacher of the Year 2011
Gert Peek (Bodemkunde)

Teacher of the Year 2010
André van Lammeren (Plantencelbiologie)

Teacher of the Year "hors classe" 2010
Huub Savelkoul

Teacher of the Year 2009
Jan den Ouden (Bosecologie- en Bosbeheer)

Teacher of the Year 2008
Dane Bicanic (Laboratorium voor Biofysica)

Teacher of the Year 2007
Arie Terlouw (Experimentele Dierkunde)

Teacher of the Year 2006
Theo Hendriks (Operationele Research en Logistiek)

Teacher of the Year 2005
Reint Jan Renes (sectie Communicatiewetenschap)

Teacher of the Year 2004
Gosse Schraa (Microbiologie)

Teacher of the year 2000
Dr.ir. R. Miedema
Dr. W.G. Braakhekke
Ing. G.J.W.C. Peek

De Teacher of the Year award was tot 1996 de Onderzoeksprijs

Onderwijsprijs 1996
Dr.ir. A.W.S.M. van Egeraat

Onderwijsprijs 1993
Dr.ir. P.M. Driessen
Drs. L.M. Breedveld (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1991
Ing. T.H. Klein Essink
Ir. P.J. Linde

Onderwijsprijs 1987
Drs. F. Dietz
Drs. W.J.M. Heijman
Drs. E.C. van Ierland
Dr. J.J. Krabbe
Ir. E.P. Kroese
Drs. E.A. Oskamp
Ir. M. Vervoorn (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1984
Prof.dr. C.M. Karssen
Ir. E.P. Kroese (eervolle vermelding)
Ir. R.P.M. Schout (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1981
I.P. Koorevaar
Dr. J.A.M. Mattheij

De prijs

Sinds 1981 presenteert het Universiteitsfonds Wageningen (toen het Landbouwhogeschoolfonds) elke vier jaar de Onderwijsprijs, naast de onderzoeksprijs, de entrepreneursprijs en de persprijs. In 1996 werd deze onderwijsprijs vervangen door de Teacher of the Year Award om nog meer aandacht te geven aan de belangrijke rol die docenten vervullen in het onderwijs. Deze prijs werd in 1996 en in 2000 uitgereikt.

In 2003 besloot het bestuur van het fonds om elk jaar een docent publiekelijk te eren. Hierdoor wordt de aandacht gevestigd op het belang van goed onderwijs maar ook op docenten die, vooral volgens hun studenten, uitblinken als docent. Studenten spelen daarom ook een belangrijke rol in de beslissing wie de winnaar van de Teacher of the Year Award wordt. De prijs bestaat uit een replica van het beeld 'De Leermeester' door Jan Praet (het origineel staat voor het gebouw de Leeuwenborch), een oorkonde en het juryrapport. Tevens krijgen alle genomineerden op de shortlist een bedrag van € 2500.

Deze vernieuwde award is in 2004 als eerste uitgereikt en sindsdien zetten elk jaar zes tot acht studenten zich in als juryleden van de Teacher of the Year Award. Met ondersteuning van het Universiteitsfonds promoten zij de verkiezingen, waarbij alle studenten in hun tweede jaar en verder kunnen stemmen op maximaal drie van de 250 door vakevaluaties geselecteerde docenten. Vervolgens interviewt de jury alle gekozen docenten over allerlei aspecten van het onderwijzen. Daaruit wordt een shortlist van genomineerden samengesteld en een voorlopige winnaar voor de Teacher of the Year Award die wordt voorgedragen aan het bestuur van het fonds. Op voordragen van de jury en namens het bestuur van het Universiteitsfonds Wageningen wordt aan het begin van het kalenderjaar de winnaar bekend gemaakt.