Fonds De Vos voor onderzoek naar teken- en muggenziekten verlengd

4 juli 2019

Eind juni zijn de handtekeningen gezet voor de verlenging van één van de 27 fondsen op naam van het Universiteitsfonds Wageningen. Het gaat om het Fonds De Vos voor onderzoek naar ziektes die door zogenaamde vectoren worden overgedragen, zoals malaria en de ziekte van Lyme. Het fonds is ingesteld door het echtpaar Clemens de Vos en Ditsy de Vos-Thijssen.

Met deze verlenging komt opnieuw €50.000 beschikbaar voor onderzoek naar het bestrijden van door insecten en teken overdraagbare ziekten, zoals malaria, zika en de ziekte van Lyme. Malaria is de vectorziekte die wereldwijd de meeste slachtoffers eist, vooral onder kinderen jonger dan 5 jaar. Elke twee minuten sterft er een kind aan malaria. De ziekte kost Afrikaanse samenlevingen 12 miljard dollar per jaar aan gezondheidszorg en verloren (landbouw)productiviteit. In Nederland is bijvoorbeeld de ziekte van Lyme, overgebracht door teken, een toenemend probleem. Het aantal mensen dat per jaar de ziekte van Lyme krijgt is verviervoudigd ten opzichte van 1994. Deze ziekten vormen een actueel en urgent maatschappelijk probleem.

Sinds 2015 heeft het fonds al vijf (onderdelen van) promotieonderzoeken kunnen steunen waarvoor de PhD-studenten onvoldoende financiering hadden vanuit hun projectbudget. Een voorbeeld hiervan is het onderzoek met highspeed camera’s naar het vlieggedrag van muggen rond een muggenval waardoor in de toekomst betere muggenvallen kunnen worden ontworpen.

“We hopen dat meer mensen ons voorbeeld volgen”, aldus het echtpaar De Vos-Thijssen. Via verschillende fondsen van het Universiteitsfonds Wageningen kunnen particuliere gevers, studenten en onderzoekers steunen en daarmee niet alleen bijdragen aan de groei en bloei van Wageningen University & Research (WUR) maar tevens direct bijdragen aan de oplossing van actuele maatschappelijke vraagstukken.

Lees hier meer over Fonds de Vos en hoe u een bijdrage kunt leveren.