Teacher of the Year Award

Al sinds 1981 wordt kwalitatief hoog onderwijs aan de universiteit gestimuleerd door het belonen van de meest betrokken docenten. Elk jaar wordt de Teacher of the Year Award georganiseerd door het Universiteitsfonds Wageningen. Studenten kunnen stemmen op hun favoriete docenten, waarna de studentenjury de prijs uitreikt. De winnende docent en de genomineerden worden in het zonnetje gezet en ontvangen geld dat ze inzetten voor nieuwe onderwijsdoelen.

Arie Nieuwenhuizen is de Teacher of the Year 2020! Lees hieronder meer over de uitreiking en de winnaar.

Winnaar 2020

En de Teacher of the Year 2020 is... Arie Nieuwenhuizen!

De docent fysiologie ontving de prijs op dinsdag 16 juni uit handen van jurylid Anniek Brunink. Dat gebeurde in het humaan lab van het gebouw Zodiac. Nieuwenhuizen was daar voor een ‘vergadering’. De bijeenkomst bleek een ontmoeting met een delegatie van de zevenkoppige jury die de prijs dit jaar toekent. Nieuwenhuizen is de opvolger van Fred de Boer. Hij ontving een oorkonde, het beeld De Leermeester en een geldbedrag van 2500 euro.

Arie Nieuwenhuizen en jurylid Anniek Brunink
Arie Nieuwenhuizen en jurylid Anniek Brunink
Arie Nieuwenhuizen ontvangt de Teacher of the Year oorkonde
Arie Nieuwenhuizen ontvangt de Teacher of the Year oorkonde

Foto's: © Guy Ackermans

Proefkonijn
Nieuwenhuizen (50) drong in 2015 ook al door tot de laatste vijf. Toen ging de prijs naar Noëlle Aarts. Hij krijgt de prijs voor zijn enthousiaste en creatieve manier van lesgeven, waarbij hij studenten aanmoedigt om zichzelf bij fysiologische experimenten als proefkonijn te gebruiken. Hij werkt sinds 2010 bij WUR en geeft les in de basisprincipes van de menselijke fysiologie en voeding en sport.

Nieuwenhuizen studeerde biologie in Groningen en promoveerde daar ook. Na een onderzoeksbaan in het bedrijfsleven (Numico) werkte hij vijf jaar aan de Universiteit van Maastricht. Na een tussenstop van een jaar bij het Voedingscentrum kwam hij op uitnodiging van hoogleraar Jaap Keijer naar Wageningen om daar onderwijs te geven bij de leerstoelgroep Fysiologie van Mens en Dier.

Lees meer in het artikel van Resource of lees het volledige artikel, inclusief interviews met de shortlist, in de digitale editie van het Resource tijdschrift op pagina 24 en 25.

Shortlist 2020

Henry van den Brand

Henry is very involved with his students. He shows that by trying to remember everyone's name and by being active outside of classes too, for example he joins activities from study associations or attends 'borrels' to get in touch with students.
Student jury 2020

Hannie van der Honing

Hannie made it to the shortlist because she puts a lot of effort into thinking about how she can become a better teacher. The innovation of her education reflects how involved she is and how passionate she is about her students.
Student jury 2020

Tijs Ketelaar

Students appreciate that Tijs is not afraid to get silly and use humour during his classes. It's a way for him to connect to students while also teaching them something, and shows that he is committed to explaining things in such a way that everyone can understand them.
Student jury 2020

Arie Nieuwenhuizen

Arie makes sure to highlight his 'human side', by admitting mistakes he's made, something the jury appreciates. It makes him more approachable. His practicals are also very much appreciated, they are innovative and interesting and really get students involved.
Student jury 2020

Ute Sass-Klaassen

Ute is, first of all, handling the current situation very well, which shows in her teaching. The jury likes that she pays attention to cultural integration in the classroom and that she plays diverse roles, such as those of coach and coordinator, rather than being a teacher only.
Student jury 2020

Lees meer over de docenten in het artikel van Resource.

Longlist 2020

De longlist voor de Teacher of the Year-verkiezing is bekend. Twee docenten debuteren op de lijst: Arnold van Vliet en Bastiaan Engel. In totaal maken vijftien docenten kans op de prijs voor de beste WUR-docent.

Ook een aantal oud-winnaars maakt kans, zoals Henry van den Brand (2018), Roel Dijksma (2016) en Jessica Duncan (2017). In totaal bracht 17,53 procent van de stemgerechtigde studenten een stem uit op hun favoriete docent. De longlist van 2020, op alfabetische volgorde:

  • Henry van den Brand
  • Roel Dijksma
  • Jessica Duncan
  • Bas Engel
  • Hannie van der Honing
  • Argyris Kanellopoulos
  • Tijs Ketelaar
  • Kris van 't Klooster
  • Klaas Metselaar
  • Arie Nieuwenhuizen
  • Ute Sass-Klaassen
  • Elke Scholten
  • Anneke Valk
  • Jet Vervoort
  • Arnold van Vliet

Lees meer in het artikel van Resource.
Tekst: Luuk Zegers

Jury 2020

  • Robin Baas, International Development Studies
  • Tele Boit, Health and Nutrition
  • Anniek Brunink, Food Technology
  • Janna Buijs, Food Technology
  • Shassy Cahyani, Leisure, Tourism, and Environment
  • Ralph van Herpen, Student Council Wageningen University
  • Shiv Vasa, Animal Sciences

Winnaar 2019

De winnaar van de Teacher of the Year Awards 2019 is...

Fred de Boer! Dat maakte de studentenjury van de Teacher of the Year Award bekend. Het is de eerste keer dat De Boer (universitair hoofddocent Resource Ecology) de prijs wint. ‘Dit had ik niet zien aankomen.’

De jury (acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten) koos De Boer omdat hij ‘extreem gepassioneerd’ is en ‘een meester in het gebruiken van allerlei voorbeelden om een boodschap te verduidelijken’. Juryvoorzitter Suzanne Ruiten: ‘Met zijn grenzeloze enthousiasme probeert Fred zijn passie voor leven en ecologie over te brengen op zijn studenten, op zo’n wijze dat ze het onderwerp volledig begrijpen. Zijn lessen lijken wel theater. Fred krijgt het voor elkaar om een volle zaal van tweehonderd man op het puntje van hun stoel te krijgen. Je kan bijna een speld horen vallen. Zo hoort het te zijn, en zo doet hij het.’

Bron en volledig artikel: Resource

Foto's © Guy Ackermans

Shortlist 2019

Fred de Boer

Hij heeft veel verschillende en unieke manieren om informatie over te brengen en als je statistiek leuk kunt maken, verdien je het om op de shortlist te staan.
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Hannie van der Honing

Ze is er betrokken bij de studenten en geeft super-gestructureerd les, hierdoor is het heel erg duidelijk voor de studenten wat er van hen wordt verwacht.
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Huub Savelkoul

Hij zorgt ervoor dat er geen drempels zijn, iedereen mag altijd langskomen. Ook houdt hij zijn vakken op een actuele manier interessant, door gebruik te maken van het nieuws
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Jessica Duncan

Ze is heel erg open voor de ideeën van studenten en weet ze heel goed de juiste dingen te zeggen om de studenten aan het denken te zetten.
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

John Beijer

Zijn passie is ongelofelijk, hoe hij over zijn studenten en het lesgeven praat is net zo inspirerend als de verhalen die hij vertelt.
Studenten jury 2019

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Bron en volledige artikel: Resource

Lees het volledige artikel over de shortlist hier: Resource

Winnaar 2018

Dr. ir. Henry van den Brand is de winnaar van de Teacher of the Year Award 2018. De studentenjury, die een college van Van den Brand heeft bijgewoond, ziet dat hij het enthousiasme dat hij voor zijn vak heeft, graag deelt met zijn studenten. Hij doceert niet zozeer, hij vertelt verhalen door zijn eigen ervaringen als boer te koppelen aan de relevantie voor zijn vak. Om zijn verhalen te illustreren gebruikt Van den Brand, heel ouderwets, schoolbord en krijt. 'Ik ben verbijsterd,' was de geëmotioneerde reactie van de docent, toen hij hoorde dat hij de Award had gewonnen.

Henry is universitair hoofddocent bij de leerstoelgroep Adaptiefysiologie, waar hij in 2001 begon zonder enige leservaring. Naast het doen van onderzoek en het begeleiden van PhD studenten geeft Van den Brand onderwijs op zowel bachelor- als masterniveau.

Hij is een enthousiaste en betrokken docent, aldus de jury. Henry geeft niet zo maar les, hij vertelt verhalen en hij schrijft zijn colleges uit, waardoor elke student de inhoud goed kan volgen en er voldoende tijd overblijft voor vragen tussendoor. Bij zijn colleges zitten de collegezalen dan ook altijd vol met geïnteresseerde studenten.

Tijdens de opening van de Maand van het Onderwijs op dinsdag 24 april 2018 werd de winnaar bekendgemaakt. Henry kon helaas niet bij deze ceremonie aanwezig zijn, maar gelukkig was zijn collega Bas Kemp aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. Twee dagen later, toen Henry weer terug was in Wageningen, is de jury bij hem langsgegaan om hem persoonlijk te feliciteren. 

Klik hier voor het artikel in de Resource.

Lees hier het persbericht

Judicium Henry van den Brand

WhatsApp Image 2018-04-26 at 12.43.18.jpeg
WhatsApp Image 2018-04-26 at 12.43.13.jpeg
Henry van den Brand.jpeg

Teachers of the Year uit voorafgaande jaren

Teacher of the Year 2018
Henry van den Brand (Adaptatiefysiologie)

Teacher of the Year 2017
Jessica Duncan (Rurale Sociologie)

Teacher of the Year 2016
Roel Dijksma (Hydrologie en waterbeheer)

Teacher of the Year 2015
Noelle Aarts (Strategische communicatie)

Teacher of the Year 2014
Huub Savelkoul (Immunologie en celbiologie)

Teacher of the Year 2013
Dolf Weijers (Biochemie)

Teacher of the Year 2012
Frits Claassen (Maatschappijwetenschappen)

Teacher of the Year 2011
Gert Peek (Bodemkunde)

Teacher of the Year 2010
André van Lammeren (Plantencelbiologie)

Teacher of the Year "hors classe" 2010
Huub Savelkoul

Teacher of the Year 2009
Jan den Ouden (Bosecologie- en Bosbeheer)

Teacher of the Year 2008
Dane Bicanic (Laboratorium voor Biofysica)

Teacher of the Year 2007
Arie Terlouw (Experimentele Dierkunde)

Teacher of the Year 2006
Theo Hendriks (Operationele Research en Logistiek)

Teacher of the Year 2005
Reint Jan Renes (sectie Communicatiewetenschap)

Teacher of the Year 2004
Gosse Schraa (Microbiologie)

Teacher of the year 2000
Dr.ir. R. Miedema
Dr. W.G. Braakhekke
Ing. G.J.W.C. Peek

De Teacher of the Year award was tot 1996 de Onderzoeksprijs

Onderwijsprijs 1996
Dr.ir. A.W.S.M. van Egeraat

Onderwijsprijs 1993
Dr.ir. P.M. Driessen
Drs. L.M. Breedveld (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1991
Ing. T.H. Klein Essink
Ir. P.J. Linde

Onderwijsprijs 1987
Drs. F. Dietz
Drs. W.J.M. Heijman
Drs. E.C. van Ierland
Dr. J.J. Krabbe
Ir. E.P. Kroese
Drs. E.A. Oskamp
Ir. M. Vervoorn (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1984
Prof.dr. C.M. Karssen
Ir. E.P. Kroese (eervolle vermelding)
Ir. R.P.M. Schout (eervolle vermelding)

Onderwijsprijs 1981
I.P. Koorevaar
Dr. J.A.M. Mattheij

De prijs

Sinds 1981 presenteert het Universiteitsfonds Wageningen (toen het Landbouwhogeschoolfonds) elke vier jaar de Onderwijsprijs, naast de onderzoeksprijs, de entrepreneursprijs en de persprijs. In 1996 werd deze onderwijsprijs vervangen door de Teacher of the Year Award om nog meer aandacht te geven aan de belangrijke rol die docenten vervullen in het onderwijs. Deze prijs werd in 1996 en in 2000 uitgereikt.

In 2003 besloot het bestuur van het fonds om elk jaar een docent publiekelijk te eren. Hierdoor wordt de aandacht gevestigd op het belang van goed onderwijs maar ook op docenten die, vooral volgens hun studenten, uitblinken als docent. Studenten spelen daarom ook een belangrijke rol in de beslissing wie de winnaar van de Teacher of the Year Award wordt. De prijs bestaat uit een replica van het beeld 'De Leermeester' door Jan Praet (het origineel staat voor het gebouw de Leeuwenborch), een oorkonde en het juryrapport. Tevens krijgen alle genomineerden op de shortlist een bedrag van € 2500.

Deze vernieuwde award is in 2004 als eerste uitgereikt en sindsdien zetten elk jaar zes tot acht studenten zich in als juryleden van de Teacher of the Year Award. Met ondersteuning van het Universiteitsfonds promoten zij de verkiezingen, waarbij alle studenten in hun tweede jaar en verder kunnen stemmen op maximaal drie van de 250 door vakevaluaties geselecteerde docenten. Vervolgens interviewt de jury alle gekozen docenten over allerlei aspecten van het onderwijzen. Daaruit wordt een shortlist van genomineerden samengesteld en een voorlopige winnaar voor de Teacher of the Year Award die wordt voorgedragen aan het bestuur van het fonds. Op voordragen van de jury en namens het bestuur van het Universiteitsfonds Wageningen wordt aan het begin van het kalenderjaar de winnaar bekend gemaakt.