Marina van Damme Fonds

5 april 2017

Het Universiteitsfonds Wageningen is uitgebreid met een nieuw fonds op naam. Het bestuur van UFW maakt met trots bekend dat per 16 januari 2017 het Marina van Damme Fonds is opgericht.

Marina van Damme Beurs 2018

De doelstelling van Het Marina van Damme Fonds is om getalenteerde vrouwelijke alumni die aan Wageningen University & Research afgestudeerd en/of gepromoveerd zijn, te ondersteunen bij een volgende stap of wending in hun loopbaan. De beurs bestaat uit een bedrag van 9.000 euro en is bedoeld voor verdieping of verbreding van kennis of een internationale oriëntatie in de vorm van een studie, stage of project.

De eerste beurs komt in 2018 beschikbaar. Daarna wordt de beurs eenmaal per jaar toegekend tijdens een grote bijeenkomst.  De aanvragen moeten voldoen aan bepaalde criteria waarna een uit 5 leden bestaande jury die speciaal is samengesteld voor dit fonds, een keuze zal maken aan welke ambitieuze WUR alumna de beurs toegekend wordt.

Marina van Damme netwerk van prijswinnaressen
De 35 alumna die al een beurs hebben ontvangen, vormen een steeds actiever Marina van Damme-netwerk. ‘Eens per jaar nodig ik alle vrouwen bij mij thuis uit voor een bijeenkomst: onder de appelboom’.

Totstandkoming beurs
Marina van Damme studeerde in Delft, promoveerde in Twente en maakte carrière bij de Koninklijke Zoutfabriek en het latere Akzo. Zij wilde graag vrouwelijke ingenieurs en gepromoveerden ondersteunen die enige jaren werkervaring hebben en zich verder willen ontwikkelen. In 2003 stelde ze daarom de jaarlijkse Marina van Damme-beurs in aan de universiteiten van Twente en Delft. In 2010 kwam daar de Technische Universiteit Eindhoven bij. Met het ontstaan afgelopen jaar van de 4TU Federatie heeft ze ook Wageningen toegevoegd aan deze serie.

Foto
Op de foto is de ondertekening vastgelegd. U ziet van links naar rechts: Delia de Vreeze, directeur University Fund Wageningen, Marina van Damme, donateur, en Louise O. Fresco, voorzitter raad van bestuur van Wageningen University & Research. Het Marina van Damme Fonds is het 29e fonds op naam dat bij UFW is ondergebracht.

Bekijk de website voor meer informatie.