Wagenings team presenteert onderzoek op iGem - tweede prijs met varroakiller

28 oktober 2016

Een team van Wageningse studenten presenteert op iGem, een wedstrijd voor synthetische biologie in Boston, hun idee om met een bacterie in bijenkorven de schadelijke varroamijt te doden. Deze mijt is een plaag voor honingbijen en wordt nu bestreden met chemische middelen. Deze zijn echter ook schadelijk voor de bijen zelf. De studenten werken aan een preciezere bestrijdingsmethode.

Tijdens de iGem Jamboree, van 27 tot 31 oktober aan Massachusetts Institute of Technology (MIT), laten studententeams vanuit de hele wereld hun project zien. Twee jaar geleden behaalde het Wageningse team een tweede plaats met een bacterie die een vernietigende bananenschimmel bestrijdt. De Jamboree is georganiseerde om onderzoek op het gebied van synthetische biologie te stimuleren. Synthetische biologie is een relatief nieuwe tak van wetenschap waarin organismen worden ontworpen om een voor mensen nuttige taak te verrichten. Synthetische biologie is één van de strategische investeringsthema's van Wageningen University & Research.

Teamcaptain Thomas Swartjes, masterstudent Moleculaire levenswetenschappen, vertelt dat hun methode is gebaseerd op het gebruik van gemodificeerde bacteriën in de bijenkorf. Hij benadrukt hun 'oplossing' nog niet compleet uitgewerkt is. Swartjes: “Een zomer is te kort om zo'n ambitieus project compleet uit te werken, laat staan goed te testen. We hebben wel een aantal onderdelen gemaakt die goed werken, en die toekomstige onderzoeksteams kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van een succesvolle bestrijdingsmethode.”

Bekijk het project van het Wageningse team op hun website.