Wageningse Research Award 2017 voor Keniaanse onderzoeker Martin Mwangi

9 maart 2017

De Research Award 2017 van het Universiteits Fonds Wageningen is toegekend aan de voedingswetenschapper dr. Martin N. Mwangi. De prijs is hem uitgereikt tijdens de viering van de 99e verjaardag van Wageningen University & Research op 9 maart. Hij krijgt de prijs voor zijn opzienbarende wetenschappelijke publicatie over het verrijken met ijzer van maaltijden voor zwangere Keniaanse vrouwen, dat leidt tot een hoger geboortegewicht van het kind en zo tot een betere start van het jonge leven. Martin Mwangi ontving prijzenbedrag van € 2500 en een kleine replica van het beeld De Wageningse Boom.

Martin N. Mwangi (1980) voerde zijn baanbrekende onderzoek uit bij de Leerstoelgroep Celbiologie en Immunologie van Wageningen University & Research. In zijn winnende artikel, gepubliceerd in 2015 in Journal of the American Medical Association (JAMA), gaat hij in op zijn oorspronkelijke onderzoek om te bezien of ijzertoediening invloed heeft op het infectierisico door de Plasmodium-parasiet, de veroorzaker van malaria. Daarin vond hij geen effect. Maar wel een interessant bijeffect. Het geboortegewicht van kinderen van moeders die ijzer kregen toegediend blijkt beduidend hoger, namelijk 150 gram (3200 versus 3050 gram voor moeders die placebo kregen). Aan het onderzoek deden 470 zwangere vrouwen mee.

Mwangi toonde ook aan dat toediening van ijzer via het voedsel aan de zwangere vrouw leidt tot een verhoogde opslag van ijzer bij de foetus waardoor het kind na de geboorte een betere start maakt en ijzertekorten pas later optreden. IJzertekorten veroorzaken onder meer bloedarmoede. Tijdens de zwangerschap kan dat een ernstig gezondheidsprobleem worden. Bloedarmoede tijdens de zwangerschap komt in 80 % van alle landen in de wereld voor, in Afrika treft het 57 % van de zwangere vrouwen.

De onderzoeksresultaten reiken verder dan de Keniaanse situatie. Wereldwijd worden jaarlijks 20 miljoen kinderen geboren waarbij het geboortegewicht laag is. IJzertoediening kan op meerdere plaatsen een optie zijn om het geboortegewicht te verhogen.

Martin Mwangi studeerde in Kenia cum laude af aan de Maseno University. In 2009 ontving hij zijn Master-diploma Voeding en gezondheid in Wageningen, waar hij in 2014 promoveerde. Hij is nu post-doc onderzoeker bij de Afdeling Humane Voeding en Gezondheid waar hij in samenwerking met het Laboratorium voor Entomologie  onderzoek verricht naar de opname van ijzer en zink vanuit eetbare insecten als optie om het voedingspatroon van Keniaanse kinderen te verrijken.

De Research Award van het Universiteits Fonds Wageningen wordt toegekend aan een Wageningse onderzoeker onder de 40 voor zijn of haar originele en vooraanstaande wetenschappelijke publicatie. De jury beoordeelt daarvan onder meer de creativiteit, breedte van de studie en de complexiteit, naast het belang ervan voor de wetenschap en voor de praktijk.

De jury had ook veel waardering voor artikelen van twee andere genomineerden, Peter Bourke en Prarthana Mohanraju.

Publicatie

Effect of Daily Antenatal Iron Supplementation on Plasmodium Infection in Kenyan Women A Randomized Clinical Trial. Mwangi, MN; Roth, JM; Smit, MR; Trijsburg, L; Mwangi, AM; Demir, AY; Wielders, JPM; Mens, PF; Verweij, JJ; Cox, SE; Prentice, AM; Brouwer, ID; Savelkoul, HFJ; Andang'o, PEA; Verhoef, H. Jama-Journal Of The American Medical Association, 2015 Sep 8, Vol.314(10), pp.1009-1020.