Studenten bouwen sensor om biowapens te detecteren

31 mei 2017

Drie Wageningse studenten zijn in de prijzen gevallen met hun idee om biologische wapens te kunnen detecteren. Ze willen een sensor bouwen die kan zien of een organisme is gemodificeerd met CRISPR-Cas9 (een methode om DNA aan te passen), zeggen zij in Resource, het onafhankelijke nieuwsmagazine van Wageningen University & Research.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) beloonde het voorstel van de drie studenten tijdens de Top Sector Chemistry Student Competition deze maand met 27.000 euro.

Martijn van Galen, Angelina Horsting en Carina Nieuwenweg kennen elkaar nog van het begin van hun bachelor Moleculaire Levenswetenschappen. Inmiddels zitten ze in het vierde studiejaar. Het drietal wil een sensor bouwen die in het veld detecteert of een organisme gemodificeerd is met een CRISPR-Cas9 gene drive. Dat is een techniek waarmee je heel gericht een mutatie kan aanbrengen in het DNA van een organisme. De techniek kan gebruikt kan worden om een gene drive te initiƫren, waarmee een mutatie zich razendsnel door een populatie kan verspreiden.

Kijk voor meer informatie op de website van Resource.