ICT voor voedingsmiddelenbedrijven: slim zoeken op internet

Wageningen Food & Biobased Research ontwikkelt ICT-toepassingen waarmee voedingsmiddelenfabrikanten en retailers slim kunnen zoeken naar informatie op internet. Daardoor kunnen zij proactief en slagvaardig opereren.

Hoe breng je in een vroeg stadium voedselveiligheidsrisico’s in kaart? Hoe kom je er snel achter of een innovatie elders in de wereld al gepatenteerd is? Welke veranderingen in wet- en regelgeving zitten er aan te komen? En hoe selecteer je de juiste (wetenschappelijke) publicaties voor een innovatietraject?

Voor voedingsmiddelenfabrikanten en retailers is inzicht in trends en ontwikkelingen in de wereld om hen heen van levensbelang. Het is echter niet eenvoudig om in de overvloed aan data op internet te vinden wat je nodig hebt.

Wageningen Food & Biobased Research ontwikkelt ICT-toepassingen waarmee bedrijven slim en snel kunnen zoeken. Onze experts weten hoe je kennis over voedingsmiddelen - en alles wat daarmee samenhangt - vertaalt naar handige software. Met die software krijgen bedrijven snel de informatie boven tafel die zij nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen.

Semantiek

Bij Wageningen Food & Biobased Research hanteren we een unieke, integrale aanpak: wij koppelen state-of-the-art expertise op het gebied van semantiek en ontologievorming aan een brede kennis en ervaring in de agrifood-sector. Hierdoor zijn wij als geen ander in staat toepassingen te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeftes van voedingsmiddelenfabrikanten en retailers.

Onze ICT-toepassingen voor slim zoeken bestaan uit twee elementen: vraagarticulatie en formuleren van antwoorden. Geautomatiseerde vraagarticulatie helpt bedrijven hun vraag zo nauwkeurig mogelijk te formuleren. Voert iemand bijvoorbeeld het woord ‘citrus’ in, dan krijgt hij automatisch suggesties voor alternatieven - vastgelegd in een ontologie - voorgeschoteld. Denk bijvoorbeeld aan zoektermen als ‘sinaasappel’ of ‘limoen’.

Bij het formuleren van antwoorden gaat het erom dat de gebruiker alleen de informatie te zien krijgt die voor hem relevant is. Hiervoor ontwikkelen wij semantische netwerken en methodes om data te rangschikken.

Digitaal platform Alternatieve Eiwitten

Wageningen Food & Biobased Research heeft in de afgelopen tien jaar talloze bedrijven ondersteund bij het slim zoeken naar informatie. Zo hebben wij, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Alternatieve Eiwitten opgezet: een digitaal platform met specialistische kennis over alternatieve eiwitproducten. Gebruikers vinden hierin snel de informatie die ze nodig hebben.

MatchX is een gepatenteerd systeem dat producten op de lopende band kan herkennen aan de hand van een ‘digitale vingerafdruk’; streepjescodes worden hierbij overbodig. Het systeem is ontwikkeld voor supermarkten, maar kan ook handig zijn voor voedingsmiddelenfabrikanten.

Met de applicatie sCore kunnen innovatieadviseurs efficiënt zoeken naar innovaties op internet. Deze toepassing is ook geschikt voor het zoeken naar samenwerkingspartners of relevant nieuws. De methode vormt ook de basis voor de ontwikkeling van een innovatief systeem dat voedselveiligheidsrisico’s al in een vroeg stadium detecteert.

Projecten

Publicaties