Voedselkeuze en eetgedrag

Voedselkeuze en eetgedrag

Wageningen Food & Biobased Research meet hoe consumenten voedingsmiddelen waarderen en hoe zij er in de praktijk mee omgaan. Ons consumentenonderzoek levert betrouwbare informatie op waarmee fabrikanten hun producten optimaal kunnen afstemmen op de doelgroep. Overheden en maatschappelijke organisaties kunnen met deze inzichten doeltreffend beleid ontwikkelen, bijvoorbeeld om mensen gezond te laten eten.

Consumentenonderzoek

Hoe reageert een consument op een vermindering van de hoeveelheid zout, suiker of vet in een voedingsmiddel? Door welke impulsen laat hij zich leiden in de supermarkt? Hoe gaat een consument om met voedselverspilling? Hoe promoot je een product gericht op ouderen of op jonge kinderen? Inzicht in vragen als deze is bepalend voor het succes van een product of marketingcampagne. Gangbaar sensorisch en consumentenonderzoek schiet hier vaak te kort. Zo beperken veel studies zich tot eenmalige metingen van de waardering van de smaak, terwijl de eerste indruk weinig zegt over de waardering of het aankoopgedrag na verloop van tijd.

Real life consumentenonderzoek

Wageningen Food & Biobased Research levert fabrikanten, overheden en maatschappelijke organisaties betrouwbare inzichten voor de korte én lange termijn. Wij combineren diverse vormen van sensorisch en real life consumentenonderzoek - uitgevoerd in een testlab of op locatie - en koppelen deze aan geavanceerde software voor registratie en observatie. Samen met de opdrachtgever bepalen wij een geschikte aanpak.

Senioren consumentenpanel

Wij beschikken voor ons consumentenonderzoek als enige in Europa over een eigen senioren consumentenpanel (SenTo) en kunnen putten uit een uitgebreid netwerk van scholen, kinderdagverblijven en sportclubs. Wageningen Food & Biobased Research werkt nauw samen met vooraanstaande onderzoekers in binnen- en buitenland. Daarnaast zijn we lid van de Dutch Market Research Association (MOA) en het European Sensory Network (ESN).