Consumentenonderzoek bij ouderen en kinderen

Wageningen Food & Biobased Research verzorgt consumentenonderzoek bij speciale doelgroepen, zoals ouderen en kinderen. Zo helpen wij fabrikanten hun kans op marktsucces te vergroten en voorlichtingsinstanties bij het ontwikkelen van effectief beleid om mensen gezond te laten eten.

Hoe promoot je een voedingsmiddel dat gericht is op vijftigplussers of juist op jonge kinderen? En hoe zorg je er voor dat kinderen groente lekker gaan vinden? Wat kun je doen om ouderen minder zout te laten eten? Zowel senioren als kinderen zijn voor fabrikanten en voorlichtingsinstanties interessante doelgroepen. Er liggen volop marktkansen en er is veel gezondheidswinst te behalen, bijvoorbeeld door kinderen te leren om gezond te eten en ondervoeding bij ouderen te voorkomen. Uitdaging voor fabrikanten en voorlichtingsinstanties is om producten, promotie- en voorlichtingsmaterialen te ontwikkelen die aansluiten bij de specifieke wensen en behoeften van deze doelgroepen. Ouderen en kinderen hebben bijvoorbeeld een andere smaakbeleving en een andere hoeveelheid voedingsstoffen nodig dan de doorsnee volwassene.

Consumentenonderzoek

Wageningen Food & Biobased Research verzorgt sensorisch onderzoek en consumentenonderzoek bij zowel ouderen als kinderen - van vijftigplusser tot tachtiger en van kleuter tot tiener. Ons onderzoek geeft inzicht in de waardering van smaak, geur en textuur, in aankoopgedrag en in het gebruik van producten. Fabrikanten en voorlichtingsinstanties kunnen hiermee hun producten, promotie- en voorlichtingsmateriaal optimaal afstemmen op hun doelgroep.

Wij hebben meer dan 30 jaar ervaring met uiteenlopende soorten sensorisch onderzoek en consumentenonderzoek, zowel in testlabs als op locatie. Wij leveren maatwerk en bepalen samen met onze opdrachtgever welke methode het beste aansluit op de vraag.

Wageningen Food & Biobased Research beschikt als enige in Europa over een eigen ouderenpanel: SenTo, met ruim 800 ouderen. Voor studies met kinderen kunnen wij putten uit een groot netwerk van scholen, kinderdagverblijven en sportclubs.

Wij werken nauw samen met vooraanstaande onderzoekers bij Wageningen University & Research en TI Food and Nutrition en zijn wij op de hoogte van de nieuwste onderzoekstechnieken.

SenTo; consumentenpanel

Wageningen Food & Biobased Research is partner in Cater with Care: een project gericht op het voorkomen en behandelen van ondervoeding bij ouderen in verzorgingshuizen. Samen met zorginstellingen en het bedrijfsleven werken wij aan een effectief aanbod aan voedingsmiddelen en diensten. Wij nemen hierbij het (sensorisch) consumentenonderzoek voor onze rekening: het consumentenpanel SenTo maar ook patiƫnten en cliƫnten op verschillende zorglocaties beoordelen - onder onze begeleiding - de smaak, geur en textuur, verpakking en promotie van nieuwe producten.

Binnen het project Kids University hebben wij, samen met de groentesector, onderzocht hoe je het aandeel aan groente kunt verhogen in gerechten als pizza en salade. We zetten kinderpanels in om te bepalen welke groentes hiervoor het meest geschikt zijn.

Veel studies zijn gericht op het verhogen van de consumptie van groentes die kinderen nog niet kennen. Wij hebben onderzocht hoe het zit met groentes die al wel bekend zijn bij de kinderen.



Publicatie

Projecten