Consumentenonderzoek naar keuzegedrag

Wageningen Food & Biobased Research onderzoekt hoe consumenten in de praktijk omgaan met voedingsmiddelen. Fabrikanten kunnen met inzichten uit ons consumentenonderzoek hun producten optimaal afstemmen op hun doelgroep en vergroten zo hun kans op succes. Overheden kunnen effectief gezondheidsbeleid ontwikkelen.

Waar denken consumenten aan als ze voor het winkelschap staan? Proeven mensen thuis aan de keukentafel dat ze brood met minder zout eten? Bereiden ze een maaltijd zoals de productontwikkelaar in gedachten had? Eten ze met grote of kleine happen? Voedingsmiddelenfabrikanten die een nieuw of verbeterd voedingsmiddel - bijvoorbeeld met minder zout, suiker of vet, of met extra vezels of eiwit - op de markt willen zetten, zien zulke vragen over keuzegedrag graag beantwoord. Ook voor overheden die effectief gezondheidsbeleid willen ontwikkelen, is deze informatie belangrijk. Klassiek consumentenonderzoek schiet hier vaak tekort: vraag je consumenten naar hun eetgedrag, dan wijken hun antwoorden af van wat ze in werkelijkheid doen. Mensen zeggen bijvoorbeeld dat ze dagelijks fruit eten, maar slaan in de praktijk nogal eens een dag over. En consumenten die bij sensorisch onderzoek in het testlab verschillen waarnemen in de smaak, geur of textuur van producten, merken die verschillen in een andere omgeving niet op.

Consumentenonderzoek

Wageningen Food & Biobased Research onderzoekt hoe consumenten zich in de praktijk gedragen ten opzichte van voedingsmiddelen: valt een product hen op in de winkel? Hoe maken ze, eenmaal voor het schap, hun keuze? Hoe consumeren ze het product, en wat doen ze met wat over is? Om een betrouwbaar beeld te krijgen, observeren wij consumenten zoveel mogelijk in een natuurlijke omgeving (real life testing). Dat gebeurt bijvoorbeeld in het Restaurant van de Toekomst, mood rooms, de supermarkt, het ziekenhuis of bij mensen thuis. Ons consumentenonderzoek levert inzichten op waarmee fabrikanten en overheden producten, marketingcampagnes of gezondheidsbeleid kunnen afstemmen op de doelgroep.

Wij koppelen diverse vormen van sensorisch en consumentenonderzoek aan geavanceerde ICT-toepassingen en ontwikkelen intelligente software om consumentengedrag automatisch te observeren en interpreteren. Zo hangen er in onze mood rooms camera’s die nauwkeurig registreren hoe mensen reageren op geuren. Samen met de opdrachtgever bepalen wij welke testmethode het beste aansluit op zijn of haar vraag.

Minder zout

Wageningen Food & Biobased Research heeft in het Restaurant van de Toekomst onderzocht of geleidelijke reductie van het zoutgehalte in brood kan bijdragen aan verlaging van de totale zoutinname. 116 proefpersonen kregen gedurende vier weken op doordeweekse dagen een ontbijtbuffet, met brood waarin steeds iets minder zout zat. Een zoutverlaging van 52% - of zelfs 67% in combinatie met smaakcompensatie via kaliumchloride en gistextract - had geen effect op hoeveel brood mensen aten. Ook de keuze voor broodbeleg werd niet beïnvloed. De studie is gepubliceerd in de Journal of Nutrition.

Voor consumentenonderzoek thuis hanteert Food & Biobased Research een innovatieve, zelf ontwikkelde onderzoeksmethode: Taste@Home Conjoint Testing. De test geeft inzicht in hoe mensen thuis omgaan met producten en is flexibel af te stemmen op de wensen van de klant. Voordeel van deze methode is dat consumenten producten kunnen gebruiken op de manier die ze gewend zijn. Dat levert een betrouwbaarder uitkomst op dan een test in een laboratorium-setting.

Projecten