Consumentenonderzoek naar smaak, geur en textuur

Smaak, geur en textuur van een voedingsmiddel moeten aansluiten bij de wensen van de consument om succesvol in de markt te zijn. Wageningen Food & Biobased Research heeft ruime ervaring in consumentenonderzoek en kan nauwkeurig de consumentenwaardering van sensorische eigenschappen meten.

Hoe waardeert de consument de smaak, geur en textuur van een voedingsmiddel? Hoe reageert hij op een verandering in de receptuur, zoals een verlaging van het zoutgehalte? Hoe is een product gepositioneerd ten opzichte van dat van de concurrent? De consument bepaalt of een product een succes wordt. Voedingsmiddelenfabrikanten die een nieuw of verbeterd product op de markt brengen, zien deze vragen dan ook graag beantwoord. Geen eenvoudige opgave: ondanks consumentenonderzoek vooraf verdwijnt 80% van de nieuwe producten binnen korte tijd weer uit het schap. Klassiek sensorisch onderzoek beperkt zich vaak tot eenmalige metingen van hoe de consument de geur, smaak en textuur van een product waardeert. De eerste indruk die iemand heeft van een product, zegt echter weinig over hoe diegene dat product na verloop van tijd waardeert. Behalve sensorische producteigenschappen spelen ook de associaties en emoties die consumptie er van oproept een rol.

Consumentenonderzoek

Om de kans op marktsucces te vergroten is het belangrijk om nauwkeurig in de tijd te meten hoe consumenten de smaak van producten waarderen. Wageningen Food & Biobased Research heeft meer dan 30 jaar ervaring met consumentenonderzoek bij uiteenlopende doelgroepen, van kinderen tot ouderen. Samen met onze opdrachtgever bepalen wij welke testmethode het beste aansluit op de vraag. Wij werken zowel met getrainde panels - voor analytisch sensorisch onderzoek op smaak, geur en textuur - als met panels van niet-getrainde consumenten - voor een snelle eerste indruk van de productwaardering. Wij beschikken als enige in Europa over een eigen ouderenpanel (SenTo).

Behalve in testlabs voeren wij consumentenonderzoek uit op locatie. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten, restaurants, zorginstellingen en het Restaurant van de Toekomst. Ook hebben we een methode ontwikkeld, waarmee consumenten producten in hun eigen vertrouwde, thuisomgeving kunnen testen.

Onze specialisten zijn op de hoogte van de nieuwste onderzoekstechnieken. In onze projecten werken we nauw samen met vooraanstaande onderzoekers in binnen- en buitenland. Dankzij ons lidmaatschap van het European Sensory Network kunnen wij voor onze klanten ook onderzoeken in meerdere markten tegelijk organiseren.

Behalve voor onderzoek kunnen fabrikanten bij ons terecht voor in company trainingen en in company consultancy.

Smaak, geur, textuur en emoties

Sensorische eigenschappen als smaak, geur en textuur spelen een belangrijke rol bij de keuze voor een voedingsmiddel, maar ook de emoties die het product oproept. Food & Biobased Research combineert verschillende state-of-the-art technieken om die emoties in kaart te brengen. Zo hebben wij, samen met een aantal technische en wetenschappelijke partners, een toolbox ontwikkeld waarmee te meten is welke emoties consumptie van een product teweeg brengt. De toolbox bestaat uit twee gevalideerde vragenlijsten (PrEmo en EsSense) en een aantal geavanceerde gedrags- en fysiologische testen. Op de vragenlijsten geeft de consument aan welke emoties hij bij zichzelf waarneemt. De gedrags- en fysiologische testen meten emoties aan de hand van gezichtsuitdrukking, en veranderingen in huidgeleiding, hartslag en lichaamstemperatuur.

De toolbox is uitvoerig getest bij zowel kinderen als volwassenen, in verschillende testomgevingen.

Projecten