Product

Beoordeel de versheid van vis met de App: "How fresh is your fish?"

De App "How fresh is your fish?" kan gebruikt worden om van 15 vissoorten de versheid vast te stellen. Met het doorlopen van de foto's en kenmerken van de desbetreffende vis, kun je bepalen hoe lang vis nog houdbaar is. De App is gratis te downloaden voor iPhone en Android.

Deze app is bruikbaar voor de vishandel, maar is ook handig voor de consument. Je beoordeelt stapsgewijs de geur, textuur en het uiterlijk van de ogen, huid en kieuwen. Het eindresultaat geeft aan hoeveel dagen de vis nog bewaard kan worden op ijs.

Soorten vis

De app "How fresh is your fish?" kan gebruikt worden voor haring, maatjesharing, griet, koolvis, roodbaars, schelvis, tarbot, tong, diepwater garnalen, fjord garnalen, gepelde Noorse garnalen, zalm, kabeljauw en schol.

Laatste toevoeging: Maatjesharing

Beoordeel de versheid van vis met de App: "How fresh is your fish?"

Maatjesharing is een traditioneel Nederlands visproduct dat erg populair is. Maatjesharing is tevens een belangrijk export product voor de Duitse markt. Het grootste deel van de maatjesharing wordt gevangen en geproduceerd in Noorwegen en Denemarken. Ofschoon maatjesharing het hele jaar rond geconsumeerd kan worden vindt de productie van de Hollandse Nieuwe vooral plaats in mei-juni wanneer het vetgehalte (minimaal 16%) optimaal is. Na het kaken zorgen de enzymen uit de alvleesklier ervoor dat het product licht rijpt en de juiste smaak krijgt. Maatjesharing is na het schoonmaken bij de visdetailist of aan de haringkar klaar om direct te eten. Het product heeft dan een korte houdbaarheid van maximaal 1 dag bij 4 °C. De houdbaarheid van maatjesharing die verkrijg baar is in de supermarkt (voorverpakt) verpakt in gemodificeerde atmosfeer (MAP) bedraagt ongeveer 5 dagen bij 4 °C.

App "How fresh is your fish"

De app is gebaseerd op de Quality Index Method (QIM) en is ontwikkeld door wetenschappers van diverse Europese onderzoeksinstituten. De app is beschikbaar in 11 talen, waaronder Nederlands. De App is gratis en kan worden gebruikt op de iPhone, iPad en iPod touch en op Android-systemen.

Download de app: