Wensen van consumenten in beeld: save the date!

Activiteit

Wensen van consumenten in beeld

Waar letten consumenten op bij de aanschaf van groente en fruit? En waarom? Wat vinden ze van verrijkte groenten en fruit? Antwoorden op deze en andere vragen zijn gevonden tijdens het vierjarige PPS-project Smakelijke Vermarkting en zullen tijdens deze bijeenkomst met u worden gedeeld.

Organisator Wageningen University & Research, BU Glastuinbouw
Datum

do 18 januari 2018 14:30 tot 17:00

Locatie Bleiswijk
Violierenweg 1
2665 MV Bleiswijk
0317 - 485 606

Over het PPS-project Smakelijke Vermarkting

In het onderzoek zijn consumenten uit Nederland, Duitsland en Engeland betrokken. De resultaten bieden inzichten en tools voor producenten om consumentgerichter te ondernemen. Zo zijn de verschillende wensen van consumenten gegroepeerd op het gebied van smaakvoorkeur en leefstijl als het gaat om groenten en fruit. Ook zijn er de feiten in kaart gebracht achter de discussie hoe consumenten aankijken tegen voedings- en gezondheidsclaims, bepaalde teeltmethoden en verrijkte groente en fruit. Daarnaast zijn praktische tools ontwikkeld om de smaak van tomaat en aardbei te voorspellen. Het project is uitgevoerd met bedrijven vanuit veredeling, teelt en toelevering van groenten en fruit en is mede gefinancierd door TKI T&U.

Programma

14.30 uur Ontvangst met koffie en thee
14.55 uur Welkom
Door: Wouter Verkerke, WUR-BU Glastuinbouw
15.00 uur Consumentengroepen Leefstijl & Smaak
Door: Caroline Labrie, WUR-BU Glastuinbouw
Waar letten consumenten op bij de aanschaf van groente en fruit en waarom? Welke groepen van consumenten hierin te onderscheiden? Geldt dit ook voor Duitsland en Engeland?
15.30 uur Consumentgericht denken vanuit de praktijk
Door: Eric van Arendonk, Florpartners
Waarom zou je consumentgericht denken? Hoe doe je dat dan? Hoe is de opgedane kennis over de leefstijl & smaakgroepen toe te passen in de praktijk?
15.45 uur Consumentenperceptie claims en verrijkte groenten en fruit
Door: Siet Sijtsema, Wageningen Economic Research
Wat weten consumenten van voedingsstoffen? Welke associaties worden er gelegd bij groenten en fruit die verrijkt zijn?
16.00 uur Van inhoudsstof tot hype
Door: Jules Beekwilder, WUR-Bioscience
Ongeveer de helft van de anti-oxidantwerking van frambozen wordt veroorzaakt door ellagitannines. Die vind je in kleine hoeveelheden in aardbeien, en verder eigenlijk nergens. Deze kennis leidde tot stijging in de verkoop van framboos.
16.15 uur Borrel
Tijdens de borrel is er de mogelijkheid om de smaaklabs en de Mood Room te bekijken.

U kunt zich aanmelden via het registratieformulier. Dit kan tot donderdag 11 januari 2018. Stuur het formulier naar smaak.glastuinbouw@wur.nl.