Nauwe verwant van de cultuurtomaat is resistent tegen veel insecten

Published on
12 april 2018

Een wilde tomaat van de Galapagoseilanden is resistent tegen verschillende soorten insecten. Dat hebben onderzoekers van Wageningen University & Research ontdekt. Deze wilde tomaat is nauw verwant aan de cultuurtomaat. Dit maakt het gemakkelijker om deze resistentie in te kruisen en om dus uiteindelijk cultuurtomaten bestand te maken tegen veel verschillende soorten insecten.

Cultuurtomaten zijn veel minder weerbaar tegen ziekten en plagen dan sommige wilde verwanten.  Bij de veredeling is veel van de weerbaarheid verdwenen. Wilde varianten zijn veel beter opgewassen tegen insecten. Onderzoekers zijn al langer bezig om resistente wilde tomatensoorten te gebruiken in de veredeling. Het probleem is dat de meeste van deze soorten heel ver afstaan van de cultuurtomaat en resistentie dus moeilijk in te kruisen is. Tot nu toe is het dan ook nog niet gelukt. De wilde tomaat van de Galapagoseilanden verschilt genetisch nauwelijks van de cultuurtomaat. De resistentie zit bovendien op één stukje chromosoom. Daarom zal de veredeling veel gemakkelijker verlopen is de verwachting.

Multiresistent

“We zijn al sinds 2010 bezig met dit onderzoek”, zegt Ben Vosman onderzoeker van Wageningen University & Research. We hebben onderzoek gedaan met monsters van de wilde tomatensoort, Solanum galapagense uit een genenbank. Eerst ontdekten we dat deze tomatensoort resistent is tegen de witte vlieg. Later bleek dat hij tegen een heleboel insecten resistent is zoals bijvoorbeeld de groene perzikluis en rupsen van de Florida-uil. Dit was een positieve verrassing”, zegt Ben Vosman.

Minder spuiten, winst voor het milieu

De cultuurtomaat heeft veel last van insecten. Een daarvan is de witte vlieg. Deze vlieg brengt virussen over en daar worden de planten ziek van en gaan ze uiteindelijk dood aan. Om deze vlieg te bestrijden wordt er gebruik gemaakt van gewasbeschermingsmiddelen. "Als we een cultuurtomaat kunnen verrijken met resistentie tegen deze wittevlieg betekent dit direct winst voor het milieu,” aldus Vosman.

In de kas is het probleem nog redelijk beheersbaar door bijvoorbeeld de geïntegreerde bestrijding. Maar ook daar zijn er plagen. In de open teelten zijn de problemen met insecten nog groter. “We verwachten dan ook vooral winst te boeken in de open teelten en in de tropen. We zijn heel blij met deze ontdekking,” zegt Vosman.