Huissteekmug in stad bijt vaker dan op platteland

24 januari 2016

Onderzoekers van Wageningen University roepen mensen in Nederland op om tot en met 15 februari via Muggenradar.nl de mate van muggenoverlast te melden en doodgeslagen muggen op te sturen voor analyse. Uit 3,500 opgestuurde muggen in 2014 en 2015 blijkt dat huissteekmuggen in de stad vaker mensen bijten dan de huissteekmuggen die op het platteland leven. De onderzoekers starten tegelijkertijd een crowdfunding actie voor de ontwikkeling van een Muggenradar App. Met deze App kan het hele jaar door het voorkomen van muggen en muggenoverlast geregistreerd en gecommuniceerd worden.

Van de dode huissteekmuggen (Culex pipiens) die door vrijwillige muggenvangers vanuit stedelijk gebied via Muggenradar.nl zijn opgestuurd bleek 54 procent het molestus-type te zijn. Van de huissteekmuggen uit dunbevolkte gebieden bleek maar 32 procent een molestus mug te zijn. Uit deze gebieden kwamen ook minder overlast meldingen. Dit komt omdat het molestus-type een voorkeur heeft voor menselijk bloed, terwijl het andere pipiens-type een voorkeur heeft voor vogels. Daarnaast gaat de molestus mug niet in winterslaap, waardoor de kans op het oplopen van een muggenbult in de winter in een stedelijke omgeving beduidend groter is dan op het platteland.

Van 24 januari tot en met 15 februari 2016 is het weer mogelijk om via Muggenradar.nl dode steekmuggen op te sturen naar Wageningen University. Muggen die op de site aangemeld en op de juiste manier ingestuurd worden, kunnen in het onderzoek meegenomen worden. Deelnemers krijgen na enige tijd te horen welke muggensoort ze opgestuurd hebben. We vragen mensen ook de aan- of afwezigheid van muggenoverlast te melden. Eén van de vragen die we willen beantwoorden met de nieuwe oproep is wat de invloed van deze bijzondere winter is op muggenactiviteit. Eerst de extreem warme november en december maanden, gevolgd door een week met winterse omstandigheden.

Crowdfunding Muggenradar App

Muggenradar.nl is een van de eerste drie projecten op het net gelanceerde crowdfundingplatform van Wageningen University. De onderzoekers van Muggenradar.nl vragen het publiek om een financiële bijdrage om de ontwikkeling van een Muggenradar App mogelijk te maken. Met de App kan het Nederlandse publiek het hele jaar door muggenoverlast registreren en foto’s van dode/platgeslagen steekmuggen insturen. We verwachten dat we met hulp van het publiek de muggenoverlast in Nederland sterk kunnen verkleinen als we beter weten welke soorten waar voorkomen, wanneer ze overlast veroorzaken en hoe veranderingen in klimaat en de omgeving de aanwezigheid en activiteit van muggen beïnvloedt. De App gaat het publiek, overheden en natuurbeheerders informeren over waar en wanneer er muggenoverlast plaats vindt of mogelijk zelfs verwacht wordt. Daarmee wil Muggenradar een schakel vormen tussen wetenschappelijke kennis en vragen die er in de samenleving leven.