Gepersonaliseerde voeding

In Nederland hebben steeds meer mensen obesitas, suikerziekte of voeding gerelateerde ziekten. Voedingsadviezen om het risico op dergelijke ziekten te verminderen gelden meestal voor grote groepen mensen. Maar de stimulans om gezond te eten is voor iedereen anders. Dat is het uitgangspunt van gepersonaliseerde voeding.

Inspelen op behoefte consument

De vraag is nu welke factoren naast lichamelijke verschillen moeten worden meegenomen in het voedingsadvies, zoals verschillen in karakter, gewoonten, sociale omgeving of de financiƫle situatie. Bedrijven kunnen door gebruik te maken van gepersonaliseerde voeding beter inspelen op de behoeften van de consument, ondersteund door informatietechnologie.

Doelstelling gezonder eten

Daarbij zijn er verschillende vragen te beantwoorden: Wat zijn de kenmerken van een effectieve gepersonaliseerde aanpak? Hoe kunnen we de effectiviteit van deze aanpak meten? Welke verdienmodellen horen hierbij? En hoe zit het met de privacy van de consument? Wageningen Economic Research helpt bedrijven en overheden door de inzichten te integreren in beleid en strategie om zo de doelstelling van gezonder eten te bereiken. Ook kan Wageningen Economic Research vaststellen wanneer gepersonaliseerde voeding nog rendabel is voor een bedrijf. Wageningen Economic Research helpt bij het vaststellen welke mate van segmentatie rendabel is.