Eerste stap in deelmobiliteitsprogramma WUR

31 maart 2021

De laadpalen op de Wageningen Campus zijn geplaatst en de eerste elektrische deelauto’s zijn te zien. Hoog tijd dus voor de officiële start van Mobility as a Service (MaaS) bij Wageningen University & Research die dinsdag 30 maart plaatsvond met een online event.

Met de start van MaaS begint WUR aan een reis met partner Mobility Mixx. Om medewerkers, studenten en in een later stadium ook andere bewoners van de campus en de gemeente Wageningen gebruik te kunnen laten maken van een regionaal, duurzaam, integraal, makkelijk en innovatief vervoersconcept.

De eerste fase in deze reis is het aanbieden van elektrische deelauto’s voor dienstreizen van WUR-medewerkers. Makkelijk te reserveren met een Mobility Mixx-app. Later in het traject worden hier fietsen en OV aan toegevoegd en worden de doelgroepen ook uitgebreid naar studenten en andere gebruikers.

Tijdens het event kregen deelnemers in bijgaande animatiefilm meer informatie over het concept en volgden ze ‘collega Noah’ gedurende verschillende dienstreizen. Daarnaast was er een interview met Annet de Haas, hoofd location facilities bij Facilitair Bedrijf WUR en Harald Ernst, commercieel directeur bij Mobility Mixx waarin zij hun kijk gaven op de ontwikkeling op mobiliteitsvlak in de komende 5 jaar. Tot slot werd een andere kijk op mobiliteit gegeven door spreker Marco te Brömmelstroet en verrichtte Rens Buchwaldt, lid van de raad van bestuur WUR, de officiële opening. Waarbij hij aangaf het een mooie eerste stap te vinden waarin WUR de ondertekening van het convenant Duurzame Mobiliteit Food Valley concreet maakt. Hier kun je het webinar terugzien.

Mobility as a Service @ WUR

Mobiliteit is één van de thema’s binnen het duurzaamheids- en MVO-beleid van WUR. De kernwoorden van het mobiliteitsbeleid van WUR zijn: veilig, gezond, duurzaam, bereikbaar en toekomstgericht. WUR neemt het initiatief om een extra impuls te geven aan duurzaam vervoer voor medewerkers, studenten en de omgeving. Dat betekent dat we elektrisch vervoer en reizen per fiets en OV stimuleren. Hetzelfde geldt voor deelvervoer en het efficiënter gebruik van dienstauto’s. Reizen per vliegtuig en eigen auto, zeker met fossiele brandstoffen, willen we terugdringen. De komende tijd biedt WUR steeds meer praktische mogelijkheden om duurzaam en gebruiksvriendelijk reizen mogelijk te maken. Hiervoor heeft WUR een overeenkomst gesloten met Mobility Mixx, leverancier van complete MaaS-oplossingen, oftewel Mobility as a Service.