Benoeming nieuwe hoogleraren onderstreept belang AI voor WUR

21 april 2021

Anna Fensel en Ioannis Athanasiadis zijn benoemd tot respectievelijk universitair hoofddocent en hoogleraar kunstmatige intelligentie en datawetenschappen. Met het aantrekken van de twee wetenschappers onderstreept Wageningen University & Research (WUR) het belang van Artificial Intelligence (AI). Zowel Fensel als Athanasiadis zijn vanaf april begonnen in hun nieuwe posities. WUR neemt in totaal drie hoogleraren aan op het gebied van AI.

Het ontwikkelen van AI staat hoog op de agenda van Wageningen University & Research. Niet voor niks staat het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie en datawetenschappen in het strategisch plan ‘Finding Answers Together’. Het doel van WUR is om data beschikbaar te maken en te gebruiken voor geavanceerde methoden van datawetenschap en kunstmatige intelligentie in onderzoek en onderwijs. Op die manier draagt WUR bij aan het vinden van oplossingen voor uitdagingen op het gebied van voedsel, gezondheid, milieu en samenleving.

Ruime internationale ervaring

Anna Fensel

Anna Fensel is opgeleid in computerwetenschappen en wiskunde en heeft in haar carrière al gewerkt in Rusland, Ierland, Engeland en Oostenrijk. “En ik werk nu aan semantische technologie, gekoppelde gegevens en kennisgrafieken. AI en Data Science zijn grotendeels toegepaste velden, en het ontwikkelen en toepassen van AI en Data Science in de "Food Valley" voor een duurzame toekomst klinkt voor mij als een droombaan. WUR maakt dit mogelijk. De grootste uitdaging voor WUR op het gebied van AI en Data Sciences is om data en informatie om te zetten in kennis.” Een specifiek aandachtspunt zal zijn ontwikkeling en toepassing van FAIR data.

Ioannis Athanasiadis

Ioannis Athanasiadis studeerde ‘Electrical and Computer Engineering’ aan de Aristoteles Universiteit van Thessaloniki en heeft ook gewerkt in Zwitserland. “De grootste uitdaging die voor ons ligt, is het ontsluiten van het potentieel van datagestuurde innovaties in agromilieudomeinen. Hiervoor moeten we niet alleen nieuwe technologieën ontwikkelen, maar ook nieuwe manieren van samenwerken: een nieuwe Wageningse aanpak met een geïntegreerde AI-benadering. Op die manier verweven we straks computationele infrastructuur, machine learning en domeinkennis om data-intensieve wetenschappelijke ontdekkingen in onze domeinen mogelijk te maken.” Athanasiadis is een goede bekende van WUR en heeft al gewerkt binnen de Social Sciences Group en de Environmental Sciences Group in Wageningen.

Vrije rol

Wageningen geeft deze wetenschappers een vrije rol binnen bestaande leerstoelgroepen, ter versterking van onze expertise op dit gebied. In nauwe samenwerking met verschillende groepen en met externe partners gaan Fensel en Athanasiadis een gezamenlijk onderzoeksprogramma ontwikkelen. Fensel zal hiervoor beginnen bij de groep Consumption and Healthy Lifestyles, Athanasiadis binnen de groep Geo-information Science and Remote Sensing. Ze worden hierbij gesteund door het Wageningen Data Competence Center (WDCC).

Willem Jan Knibbe, programmaleider Artifcial Intelligence bij WUR, is blij met de benoemingen. “Het is duidelijk dat datawetenschappen en kunstmatige intelligentie in combinatie met onze specifieke domeinkennis fantastische mogelijkheden biedt. Sinds 2017 versterken we onze kennisinfrastructuur al met hulp van het WDCC. De komst van drie hoogleraren, waarvan er nu twee zijn begonnen, geeft hier zonder twijfel een prachtige impuls aan. We kunnen nu nog beter binnen ons domein nieuwe technologie ontwikkelen.”