
Opbouw bachelor Bedrijfs- en Consumenten-wetenschappen
Je eerste studiejaar bestaat uit tien algemene vakken. In het tweede jaar heb je een gezamenlijk gedeelte van zes verplichte vakken en maak je een keuze tussen de majors Bedrijfswetenschappen en Consumentenwetenschappen. Het derde jaar volg je vakken binnen je gekozen major, heb je vrije keuzeruimte en sluit je af met een bachelorscriptie.
Het eerste jaar
De combinatie van Bedrijfs- èn Consumentenwetenschappen is uniek. De studie begint met een breed jaar waarin je van beide disciplines de basisconcepten leert. Je volgt ook algemene vakken zoals sociologie, economie, recht en onderzoeksmethodologie. Deze nieuwe kennis pas je aan het eind van het jaar toe op een concreet vraagstuk.
Hieronder zie je hoe het eerste jaar van deze opleiding is ingevuld en worden de tien basisvakken uitgebreid beschreven.
Major Bedrijfswetenschappen
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Je kunt de vakken binnen deze major indelen in de volgende drie invalshoeken:
- Accounting & Corporate Financial Management
- Strategisch Management & Marketing
- Logistiek en Datamanagement
Bij de major Bedrijfswetenschappen ligt de focus op het leren aansturen van diverse bedrijfsprocessen. Plannen, organiseren, leidinggeven en evalueren zijn belangrijke taken van de manager om ervoor te zorgen dat het bedrijf zijn doelen behaalt. De supply chain is hierbij ook heel erg belangrijk. Je bekijkt de hele keten, dus van beginproduct tot het moment waarop de consument het eindproduct in de winkel kan kopen. Om efficiënt te werken is het bijvoorbeeld handig om de diverse stromen, zoals de informatie- en financiële stroom te volgen binnen de gehele keten. Kortom, bij de major Bedrijfswetenschappen is je taak vooral om te zorgen dat het bedrijf goed loopt (management).
In het 2e en 3e collegejaar volg je vakken welke geheel gericht zijn op de major. Om je alvast inzicht te geven in het aanbod en een omschrijving per vak vind je hieronder een overzicht.
Major Consumentenwetenschappen
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
De major Consumentenwetenschappen kent de volgende vijf invalshoeken:
- Individuele beslissingen (informatieverwerking en aankoopgedrag);
- Invloed van de omgeving (sociaal en economisch);
- Productgebruik (waarneming en ervaring).
Bij de major Consumentenwetenschappen houd je je bezig met de manier waarop consumenten keuzes maken. De ‘waarom’ vraag wordt veel gesteld. Dus bijvoorbeeld: waarom kiest de consument voor Coca-Cola in plaats van AH-cola, waarom worden producten zoals Mars en Snickers vaker bij de kassa verkocht dan in het algemene schap? Je gaat in op thema’s als lifestyle en (koop)gedrag. Daarnaast ga je bij deze major in op het feit hoe de producent het beste kan inspelen op de wensen van de consumenten, zodat het product of de betreffende dienst nog aantrekkelijker wordt. Kortom, bij de major Consumentenwetenschappen ligt de focus op de wensen en het koopgedrag van consumenten.
In het 2e en 3e collegejaar volg je vakken welke geheel gericht zijn op de major. Om je alvast inzicht te geven in het aanbod en een omschrijving per vak vind je hieronder een overzicht.
Nederlands- en Engelstalig onderwijs
In het eerste jaar zijn er Nederlandse colleges, met daarnaast voornamelijk Engelse boeken. Hierdoor groei je als student naar het volledige Engelstalige onderwijs in het tweede en derde jaar toe.
Engelstalig onderwijs in de bachelor geeft je een goede voorbereiding op je vervolgopleiding. Die zijn namelijk bijna in heel Nederland Engelstalig. Daarnaast is het Engels een universele taal die veel wordt gebruikt in allerlei werkvelden. Door in de bachelor al kennis te maken met de Engelse vaktaal heb je een voordeel, zeker bij multinationals en internationale ondernemingen.
Je zult merken dat je je het Engels snel eigen maakt. Binnen de universiteit zijn er verschillende mogelijkheden om je hierin te ondersteunen zoals Into Languages.