Studentenverhaal

Student Michiel Fransen - MSc Biology

De stage was het laatste deel van mijn opleiding Biologie aan Wageningen University. Omdat ik me al gedurende de masterperiode steeds meer verdiept had in aquacultuur (‘het kweken van vis’) en visserij (‘het vangen van wilde vis’), wou ik ook graag mijn stage in dit gebied doen. Verder was dit een uitstekende gelegenheid om een keer in het buitenland te wonen.

Stage

Van een symposium in Istanbul in 2007 had ik nog de contactgegevens van een werknemer bij de FAO in Ankara. Hij is ook een Nederlander en had ook in Wageningen gestudeerd. De FAO is de voedsel en landbouworganisatie van de Verenigde Naties. Na een paar mailtjes was de stage geregeld en vertrok ik op 1 juni voor vijf maanden naar Ankara, Turkije.

Mijn stage was vooral kantoorwerk, maar dit klinkt erger dan dat het was. De FAO in Ankara helpt o.a. in de ontwikkeling van de visserij- en aquacultuursector in Centraal Azië (Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan en Uzbekistan). Dit gebeurd door zowel boeren te adviseren over de aanleg en onderhoud van visvijvers als door met regeringen te praten over de mogelijkheden voor de ontwikkeling van de sector. Tijdens mijn stage ben ik vier weken aan het reizen geweest vanuit de FAO en heb ik drie workshops en grote vergaderingen bijgewoond. Je zit dan aan tafel met Russen, Kazachstanen, Iraniërs, Afghanen, Chinezen en, uiteraard, Turken. Het was allemaal heel formeel met tolken en advocaten die zo nu en dan de sprekers wat toefluisterden. Verder heb ik veel contact gehad met werknemers van het Turkse Ministerie van Landbouw en zo nu en dan hadden we een vergadering in het UN-House in Ankara. Het kantoor waar ik werkte was met 26 werknemers, niet groot. Iedere ochtend hadden we samen ontbijt en ook was er regelmatig een BBQ of diner. Omdat er veel verschillende nationaliteiten werkten was er altijd wel een leuk verhaal uit één van de landen.

Turkije is een fantastisch land! De mensen zijn erg vriendelijk tegen elkaar en buitenlanders en het weer is heerlijk. In vijf maanden tijd heb ik twee dagen met bewolking gehad. Vergeleken met Istanbul is Ankara geen toeristenstad. Ondanks het gebrek aan toeristische bezienswaardigheden, was het erg gezellig. In het huis waar ik woonde zaten nog meer Nederlandse studenten dus ieder weekend gingen we stappen of een weekendje weg naar Cappadocië of de Middellandse Zee. Turkije is een ontzettend groot land met heel verschillende geografische kenmerken, van bergen tot vlakten en van dennenbossen tot woestijn.

Eenmaal terug in Nederland was het wel weer even wennen. Hier zitten mensen met de schoenen op de bank in de trein en zie je veel graffiti. Dat zag je in Ankara bijna nergens. Na vijf maanden Turkije weet ik niet waar het beter wonen is, hier of in Ankara. Wat ik wel weet is dat het een fantastische stage was waar ik veel heb gezien en geleerd. Het was een mooie afsluiting van mijn studie!

Terug naar Studenten vertellen