Alumniverhaal

Willem Huibers - Docent economie, Groene Hart Lyceum

Direct na zijn bacheloropleiding Economie en Beleid aan de WUR ging Willem Huibers aan het werk als leraar algemene economie havo/vwo. Momenteel werkt hij al een aantal jaren als leraar economie bij het Groene Hart Lyceum in Alphen aan den Rijn.

De bacheloropleiding Economie en Beleid heeft mij gevormd tot een leraar economie die zich niet alleen focust op economische groei. Ik leer mijn leerlingen ook om kritisch te zijn op bijvoorbeeld milieuaspecten van economisch beleid.

Hoe ben je in je huidige baan terechtgekomen?

Tijdens de bacheloropleiding Economie en Beleid volgde ik de minor Education. Dit was de beste keuze die ik kon maken! Vanaf het moment dat ik met de minor Education begon en stage ging lopen op verschillende scholen, kreeg ik een fascinatie voor de ontwikkeling van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ik mag leerlingen helpen bij de ontwikkeling van hun economische interesses en kennis, maar daarnaast ook met hun persoonlijke ontwikkeling van pubers tot jongvolwassenen die gaan deelnemen aan de samenleving. Je kunt als leraar echt het verschil maken voor jouw leerlingen.

Hoe zien je werkzaamheden eruit?

In mijn functie geef ik niet alleen les, maar neem ik ook deel aan het onderzoeksteam, organiseer ik een duurzaamheidsweek voor 4 vwo en ga ik op reisweek mee naar Berlijn. Kortom, het onderwijs is erg afwisselend en meer dan alleen maar lesgeven. Geen dag is hetzelfde!

Wat ben je na je bachelor gaan doen?

Vanwege mijn interesse in het voortgezet onderwijs als sector ging ik de masteropleiding bestuurskunde volgen aan de VU. Tijdens deze opleiding richtte ik me op het besturen van maatschappelijke organisaties en uiteraard zoveel mogelijk op het voortgezet onderwijs. Ik koos deze opleiding omdat ik in de toekomst graag in het management van een middelbare school wil werken. Als leraar kun je veel leerlingen bereiken, maar in het management heb je invloed op de ontwikkeling van nog veel meer leerlingen.

Op welke manier komt de opleiding nu nog terug in je werk?

Ik wil dat mijn leerlingen met een bredere blik op de economie hun middelbare school afronden. Op deze manier hoop ik van invloed te zijn op een betere wereld, want daarvoor kun je het beste beginnen bij de basis!