Studentenverhaal

Daan Adank, BSc student Plantenwetenschappen

Ik heb gekozen voor de major ‘Genen en Gezondheid’ omdat de focus hierbij ligt op de bouwstenen van het leven met vakken over celbiologie, genetica en biotechnologie.

Ik heb nooit een speciale liefde voor planten gehad maar toch, de studie sprak me aan.

Studiekeuze

Al van jongs af aan werd een ding over mij duidelijk, leven had een aantrekkingskracht op mij. Het was daarom voor mij ook geen moeilijke stap om op de middelbare school een profiel te kiezen, dit werd natuurlijk Natuur en Gezondheid. Toen ik mijn diploma eenmaal in mijn zak had werd de keus echter iets moeilijker. Want wilde ik nou biologie gaan studeren, en waar dan? Of misschien toch een andere studie in deze richting?

Met al deze interesse in leven ben ik begonnen met de studie biologie in Utrecht. Maar biologie vond ik te breed en kon me slecht motiveren. Ik ben hiermee gestopt en ben op zoek gegaan naar een andere studie. Na een zoektocht voornamelijk op het internet besloot ik verschillende Open Dagen in Wageningen te bezoeken waaronder die van de bachelor opleiding Plantenwetenschappen. Hieruit bleek voor mij al gelijk dat Plantenwetenschappen mij wel eens goed zou kunnen liggen. Ik had nooit een speciale liefde voor planten maar toch, de studie sprak me aan. Hierna heb ik voor de zekerheid nog deelgenomen aan een meeloopdag wat me hielp de knoop door te hakken.

Studeren in Wageningen

Ondertussen ben ik 2e jaars plantenwetenschapper en heb het hier goed naar mijn zin. Onlangs heb ik de keuze moeten maken om voor een van de twee majors te gaan. Hierbij kies je tussen ‘Genen en Gezondheid’ of ‘Teelt en Ecologie’. Ik koos voor ‘Genen en Gezondheid’ omdat de focus hierbij ligt op de bouwstenen van het leven met vakken over celbiologie, genetica en biotechnologie. De richting die ik waarschijnlijk op zou willen is die van de veredeling, dus simpel gezegd het kruisen van rassen of soorten om zo betere nieuwe rassen te krijgen. Verder doe je in je 3e jaar nog een minor. Hierbij heb je ruim keus uit samengestelde minors in Wageningen maar je kan ook naar een andere stad of naar het buitenland! Zo ben ik nu bezig met het plannen van een minor in Zweden.

Naast de studie

Naast studeren zijn er natuurlijk zat andere leuke dingen te doen. Zo zijn er allerlei verenigingen waar je bij aan kunt sluiten waaronder Semper Florens, de studievereniging van Plantenwetenschappen! Hier zit eigenlijk elke plantenwetenschapper bij en het geeft je de mogelijkheid je studiegenoten beter te leren kennen door middel van allerlei activiteiten. Voor de organisatie hiervan zijn er commissies waar je zelf bij kunt. Zo zit ik zelf in de activiteiten commissie en zat in de eerstejaars commissie waarmee ik het eerstejaarsweekend organiseerde. Ook zit ik bij roeivereniging Argo waar ik heb leren roeien.

Terug naar Studenten vertellen