Studentenverhaal

Student Marijn Hesselink – BSc Voeding en Gezondheid

“Ik ben Marijn Hesselink en ik ben heel erg geïnteresseerd in het gedrag van mensen en waarom ze eten wat ze eten. Een belangrijke vraag voor mij is: hoe kun je het gedrag van mensen aanpassen zodat ze gezonder eten en gezonder leven?”

Ik vind het heel fijn dat je in je 3e jaar zelf kunt kiezen wat je gaat doen. Dat geeft je de kans je verder te oriënteren op wat je leuk vindt en waar je in door wilt.

Opleiding

“Ik vind het een erg leuke studie. Je bent met een relatief grote groep studenten, maar het is gemakkelijk om contacten te maken en je krijgt goede persoonlijke begeleiding. Ik vind het heel fijn dat je in je derde jaar zelf kunt kiezen wat je gaat doen. Dat geeft je de kans je verder te oriënteren op wat je leuk vindt en waar je in door wilt.

Ik heb in het derde jaar gekozen voor de minor Psychobiology of Eating Behaviour. Daarin staat het eetgedrag van mensen centraal. Dat onderwerp heeft binnen de opleiding vooral mijn interesse. De sociale kant van eten vind ik interessanter dan de fysiologische, en daar past deze minor heel goed bij.

Heel leuk vond ik ook het vak voedingsgedrag in het tweede jaar. Dat ging precies over mijn interessegebied: waarom eten mensen wat ze eten, welke omgevingsfactoren beïnvloeden de keuzes van mensen en hoe kun je het eetgedrag sturen of veranderen in een gezondere richting?

Een ander interessant vak vond ik Communication and Persuasion. Naast het volgen van colleges en lezen van artikelen, werk je hierin aan een opdracht voor een organisatie. We moesten een communicatiestrategie opstellen die mensen ertoe aanzet om meer duurzaam wild te eten. Dat is wild dat in Nederland is geschoten door jagers omdat er bijvoorbeeld een overschot aan is.”

Studentenleven

“Het Wageningse studentenleven moet je een beetje liggen, want het draait hier heel erg veel om de studentenverenigingen en minder om de cafés. Je moet het echt opzoeken bij huisfeesten en feesten op de verenigingen.

Zelf vind ik het vooral leuk om met vriendinnen allerlei gezellige dingen te doen, zoals samen koken, of ergens iets gaan eten of drinken. Ik hou niet zo heel erg van stappen, dus ik mis dat niet echt. Verder ga ik veel sporten met de studentensportkaart, vooral de groepslessen, zoals pilates of aerobics. Ook ga ik regelmatig naar de uiterwaarden om daar een rondje te hardlopen.

Ik woon op een studentenafdeling op Campus Plaza en dat bevalt heel goed. Wageningen is heel compact, dus ook als je op de campus woont, ben je zo in het centrum. Ik woon op een grote gang, waarmee we niet supervaak iets doen, maar als je in de whatsappgroep vraagt of iemand samen wil koken of iets samen wil doen, dan gaat dat altijd wel. En ik vind het een voordeel dat er toch wel wat privacy is.”

Toekomstplannen

“Na de bachelor ga ik zeer waarschijnlijk de master Health Education and Promotion doen aan de Universiteit Maastricht. Daarin leer je succesvolle interventies op te zetten. Ook denk ik erover hier een tweede master naast te doen op het gebied van epidemiologie. Daarna hoop ik als onderzoeker aan de slag te kunnen met het opstellen en uitvoeren van interventies. Ik wil onderzoeken hoe je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden en gezond gedrag kunt versterken. Het eetgedrag, maar ook de rest van hun leefstijl. Het lijkt me heel leuk om met dit soort kennis kinderen en jonge mensen te kunnen leren wat een gezonde manier van leven is en hoe ze dat zelf kunnen beïnvloeden. Daarbij is het volgens mij wel belangrijk dat het leuk blijft; het gaat niet alleen maar over gezond zijn.”

Tip

“Als studiekiezer hoef je niet bang te zijn om een keuze te maken. Want ook al kies je nu voor Voeding en Gezondheid, met de mogelijkheden die je in het derde jaar hebt om andere vakken te doen, kun je uiteindelijk nog met een heleboel verschillende masters verdergaan.”

Terug naar Studenten vertellen