Studentenverhaal

Exchange Universiteit van Oslo door Leandre de Wit

"Op 9 augustus 2021 kon mijn grote avontuur beginnen. Na een half jaar van onzekerheden door de COVID-19 pandemie kon mijn uitwisselingsavontuur doorgaan. Het moment dat je aankomt op de plek die een half jaar je basis gaat worden is heel gek. Je hebt geen idee hoe het werkt, waar je moet zijn, hoe je een OV-kaart moet kopen, waar je je boodschappen moet doen en dat soort dingen. In mijn bus zaten ook andere studenten die een half jaar in Oslo zouden gaan studeren. Het is ongelooflijk grappig hoe het toeval je helpt om de eerste mensen in je nieuwe situatie te leren kennen. Ik heb van veel mensen gehoord dat zij ook op zo'n toevallige manier hun eerste vrienden hebben gemaakt. Maak je dus niet te veel zorgen over de sociale situatie, alle Erasmus-studenten zitten in hetzelfde schuitje en iedereen wil heel graag vrienden maken.”

Studeren in Oslo

"Na een week met allerlei activiteiten, de buddyweek, was het tijd om serieus te worden: de universiteit begon. De beste cursus die ik heb gevolgd was Glaciologie. Deze cursus nam me mee in de wereld van de ijsrivieren en de docenten waren ook zeer gemotiveerd om er interessante colleges van te maken. Een driedaagse veldwerkreis naar een gletsjer als onderdeel van deze cursus was een van de hoogtepunten van mijn uitwisseling. Daarnaast heb ik de cursus Geohazards gevolgd. Tijdens dit vak hebben we een gave excursie gedaan naar het Westland waar we de gevolgen van Geohazards hebben bestudeerd. Verder zijn we ook naar een conferentie in Tromsø geweest. De laatste cursus die ik volgde was Numerieke Weersvoorspelling. Deze cursus was een stuk technischer dan de andere en er kwam ook wat meer codering bij kijken. De cursus was gericht op de technieken waarmee het weer wordt gemodelleerd.

In het algemeen was de werkdruk aan de Universiteit van Oslo echt veel lager dan in Wageningen. De contacturen waren ook ongeveer gehalveerd ten opzichte van een normale periode thuis in Wageningen.”

Het leven in Oslo

“De relatief lage werkdruk maakte het heel gemakkelijk om volop van de uitwisseling te genieten. Feestjes, wandelingen, sporten, samen lunchen, daar was gewoon allemaal veel tijd voor. Vooral in het begin, toen het nog mooi weer was, gingen we bijna elk weekend met een groepje mensen op stap. Op die manier konden we in vrij korte tijd veel verschillende kanten van Noorwegen zien.

Naast de mobiliteit die je vanuit Oslo hebt, is de stad zelf ook prachtig gelegen. Enerzijds is er de fjord, waar je met je OV-kaart zo op een veerboot naar een van de eilanden kunt stappen. Aan de andere kant is de stad omgeven door bossen en meren. Zover je kunt kijken zie je alleen maar bos en in sommige richtingen kun je gemakkelijk tientallen kilometers lopen voordat je een dorp tegenkomt. Je stapt in het centrum op de metro en binnen 20 minuten sta je in een bos. Er staan tientallen 'hutten' in de bossen rond Oslo. Deze hutten zijn vaak helemaal off the grid, geen elektriciteit of stromend water. Het is fantastisch om zo'n hut voor een spotprijsje een nacht te huren, er met vrienden te wandelen en 's avonds een drankje te drinken en te genieten van wat de natuur te bieden heeft.

En toen kwam de winter. Als je een winterliefhebber bent moet je 100% op uitwisseling gaan naar Scandinavië. De vorst viel eind november in Oslo in en ik heb nog nooit zo vroeg op natuurijs kunnen

schaatsen. Begin december ging het skigebied open, op slechts 45 minuten van Oslo. Mijn laatste weken in Noorwegen stonden in het teken van schaatsen, snowboarden, langlaufen, sneeuwwandelingen maken en 's avonds je eigen après-ski party bouwen.”

“Al met al is mijn semester in Oslo echt een ervaring geweest die, hoe cliché ook, mijn leven heeft veranderd. Het is geweldig om internationale vrienden te maken en ik heb nog steeds goed contact met ze. Verder is het gaaf om zo'n andere manier van onderwijs te ervaren. Ik kan Oslo zeker aanraden als je een avontuurlijke uitwisseling wilt en tegelijkertijd een bruisende stad wilt ervaren. Maar meer nog dan dat zou ik iedereen willen aanraden om überhaupt op uitwisseling te gaan, omdat het een ervaring is die super waardevol is.”

Ga terug naar Studenten vertellen