Alumniverhaal

Alumni Tim van Eijl – Communicatieadviseur Hogeschool Utrecht

Kies een stage bij een organisatie waar je graag aan de slag gaat en waar je veel kunt leren.

Kun je iets vertellen over je studie?

Kennis en kunde op het gebied van communicatie kunnen toepassen op maatschappelijke vraagstukken, met name op het gebied van voeding & gezondheid, dat is wat mij al voor mijn studietijd in Wageningen erg leuk leek. Binnen deze master kreeg ik de kans om mij op dit gebied te bekwamen. Door de combinatie van communicatievakken met life science vakken kon ik communicatiekennis gelijk toepassen op maatschappelijke onderwerpen. De verplichte stage binnen de master voerde ik uit binnen een lectoraat (onderzoeksgroep) van Hogeschool Utrecht. Dit lectoraat doet praktijkgericht onderzoek binnen het publieke domein, vooral op het gebied van gezondheid. Daarbij wordt vanuit één onderzoekslijn vooral vanuit een communicatie en gedragsperspectief gekeken naar een vraag uit de praktijk, waarbij vaak duurzame gedragsverandering centraal staat. Tijdens mijn stage onderzocht ik bijvoorbeeld de effectiviteit van de Eetmeter, een gezondheidsapp van het Voedingscentrum.

Wat sprak je aan in deze opleiding?

Vanuit een communicatie en gedragsperspectief naar maatschappelijke onderwerpen kijken sprak mij enorm aan. Na mijn stage ging ik daarom aan de slag in meerdere onderzoeksprojecten van het lectoraat waar dit centraal staat. Veel van deze projecten worden multi-disciplinair onderzocht, iets wat door de tijd in Wageningen mij niet onbekend is. Naast het uitvoeren van onderzoek ben ik communicatieadviseur op het gebied van onderzoekscommunicatie. Dit loopt uiteen van interne en externe communicatie en strategiebepaling tot het adviseren van onderzoekers op het gebied van communicatie. Daarnaast geef ik soms lessen en workshops op het gebied van communicatie en gedragsverandering.

Heb je nog tips voor nieuwe studenten?

Wat ik huidige en nieuwe studenten zou willen meegeven is om een stage te kiezen bij een organisatie waar je graag aan de slag gaat en waar je veel kunt leren. Pak daarnaast tijdens je studie leuke activiteiten op zoals het meedraaien in verschillende commissies en kies een thesis onderwerp dat je echt aanspreekt. Maar bovenal: geniet van je studententijd!