Afstudeervak - Gezonde boodschap zit verstopt in soap

In televisieseries zoals Friends en Costa, zit verrassend genoeg een verborgen boodschap. Er zit informatie in over wat wel en niet goed is voor je gezondheid. Dat wordt entertainment communicatie genoemd en is een alternatief voor de traditionele reclame. Voor haar afstudeeronderzoek onderzocht Anita het effect van dit soort series.

"De Nederlandse televisieserie ‘Roes’ is gemaakt met als doel entertainment communication. De serie moest kijkers aansporen tot nadenken over de impact van alcoholgebruik. Dat werkte, zo bleek uit het onderzoek van mijn begeleider. Vervolgens onderzocht ik hoe het eigenlijk kan dat de serie zoveel effect heeft."

"De serie is gemaakt voor jonge meiden. We keken een bepaalde aflevering waarin een meisje werd verkracht doordat er teveel alcohol in het spel was geweest. Echt een schokkend verhaal. Voor mijn onderzoek probeerde ik te achterhalen hoe meiden van zeventien tot twintig jaar de serie vonden: zaten ze echt in het verhaal? Voelden ze empathie voor de hoofdpersoon? Het was een interessant onderzoek en ik heb nu echt het gevoel dat ik ervaring heb opgedaan met wetenschappelijk onderzoek."