Wedstrijd - Studenten maken levende lichtslang van schimmels

Cellen communiceren constant onderling. Dat moet, want anders is het leven van meercellige organismen niet mogelijk. Maar kun je die communicatie zichtbaar maken? Een groep van vijftien studenten van Wageningen University die meedeed aan de biotech-wedstrijd iGEM denkt van wel. Zij wilden de communicatie tussen bacteriën zichtbaar maken voor het blote oog.

De wedstrijd is bedoeld om synthetische biologie onder de aandacht te brengen. Daarbij leren organismen zoals bacteriën en schimmels ‘kunstjes’, zoals lichtgeven. Dat kan door extra genetisch materiaal in te bouwen. Het team van Wageningen University wilde op die  manier de communicatie tussen bacteriën en schimmels zichtbaar maken. Ze probeerden een kolonie bacteriën tegelijkertijd én periodiek te laten lichtgeven, zodat het een soort knipperlicht werd. Ook maakten ze een levende lichtslang van schimmels. Hiervoor werd aan het uiteinde van de schimmeldraad een lichtsignaal opgewekt, dat zich vervolgens over de rest van de schimmeldraad voortplant.

Het Wageningse team deed mee aan de Europese voorronde in Amsterdam. Ze werden helaas niet geselecteerd voor de finale in Boston, maar ze kregen wel een gouden medaille.