Baan - Spelenderwijs leren over gezonde voeding

Kinderen worden steeds dikker en krijgen eerder te maken met ziekten zoals obesitas of diabetes. Hoe kun je het leuk maken voor kinderen om gezonder te eten en meer te bewegen? Muriël doet haar promotieonderzoek over gezondheidscommunicatie. Ze zocht uit wat de beste manier is om kinderen spelenderwijs te leren over gezonde voeding.

Van alle informatie die je krijgt, onthoud je slechts een klein gedeelte. Als meerdere zintuigen worden geprikkeld, blijft het beter hangen. Dan ben je actiever bezig. Bedenk hierbij dat kinderen graag computerspelletjes spelen, en je hebt een slimme campagne tegen overgewicht.

Het Voedingscentrum speelt hierop in. Op hun website zijn spelletjes te spelen voor kinderen van verschillende leeftijden. Ze worden uitgedaagd om opdrachten uit te voeren die gaan over gezonde voeding. Toch was het nog de vraag of de boodschap op die manier ook echt overkomt.

Daarom deed Muriël een experiment om de effectiviteit van het spel te vergelijken met de effectiviteit van een normale les in de klas. De testgroepen kregen verschillende ‘behandelingen’: een normale les over gezonde voeding, een middag spelen met een van de spellen, en een combinatie van de twee. Met vragenlijsten werd de effectiviteit getest. Conclusie: kinderen leren het meest van de combinatie van een korte les en handelen daar dan ook naar. Een wedstrijdelement helpt veel om de kinderen te motiveren.

Muriël vond het een leuk onderzoek en is blij dat er echt iets mee gedaan kan worden. Het is nuttige informatie voor gezondheidscommunicatie, maar ook voor bedrijven die hun producten of hun boodschap proberen te verkopen door middel van spellen. Het type experiment dat Muriël heeft gedaan kan helpen om te kijken of de boodschap echt overkomt, ook op de lange termijn.