Afstudeeronderzoek - Lessen over smaak voor kinderen

Carlijn van Seggelen deed haar afstudeervak bij het Steunpunt Smaaklessen in Wageningen. 'Smaaklessen' is een Nederlands educatieprogramma voor basisschoolkinderen met als doel de interesse te wekken rondom voeding. Kinderen leren wat gezond is, ervaren voeding met verschillende zintuigen en ze leren koken.

"Ik had de opdracht om het lesprogramma voor groep 5 en 6 te evalueren. Ik ontwikkelde vragenlijsten en deelde deze uit op scholen waar wel en geen Smaaklessen worden gegeven. Het was nog een flink karwei om scholen te werven! Daarna analyseerde ik of kinderen die Smaaklessen hebben gehad meer onbekende producten durven te proeven en of ze meer kennis over voeding hebben opgedaan."

"Uit het onderzoek bleek dat Smaaklessen een positieve invloed hebben op kinderen. Met onze resultaten is zelfs subsidie verkregen voor vervolgstudies. En meerdere studenten zijn onderzoek gaan doen naar het programma. Dit was de eerste effectevaluatie van het Smaaklessen, stiekem ben ik er wel trots op dat ik als eerste het programma heb geëvalueerd."

"Het was leuk om te merken dat ik de kennis en vaardigheden van de vakken die ik gevolgd heb nu in de praktijk kon brengen. Wetenschappelijke literatuur moest bijvoorbeeld vertaald worden naar simpele vragenlijsten. Ik wist bijvoorbeeld wel dat je voor kinderen maximaal drie antwoordcategorieën kan gebruiken, maar op het moment dat je echt in de klas bezig bent, begint die informatie pas te leven."