Bachelor Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen

Bachelor Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen

Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe broek. Waar let je dan op? Een broek heeft verschillende eigenschappen. De prijs is er één van, maar ook het materiaal en land van herkomst zijn interessante eigenschappen om in de gaten te houden.

Ben je bereid meer geld te betalen voor een broek die duurzaam geproduceerd is? Koop je altijd nieuwe kleren of repareer je ze weleens zelf? Wissel je kleren uit met je vriend(inn)en en koop je tweedehands? Waarom vind je dit belangrijk? Past dit bij je identiteit? Misschien laat je jezelf wel zien door de dingen die je consumeert. Heb je daar al eens over nagedacht?

Ben je geinteresseerd in de stappen die een product doorloopt? Wil je je verdiepen in duurzame productiemogelijkheden? Ben jij benieuwd naar het gedrag van bedrijven en consumenten?

Bij de studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen verdiep je je regelmatig in de stappen die een product tijdens het productieproces doorloopt. Vanaf het eerste inleidende vak merk je dat er telkens een stukje uit de productieketen belicht wordt om zo uiteindelijk het gehele productieproces te begrijpen. Zo kun jij analyseren waar verbeteringen mogelijk zijn en welk effect deze verbeteringen hebben.

We shoppen steeds meer tweedehands kleding online. Een mooie manier van hergebruik! Of toch niet? Want wat doet het verpakkingsmateriaal en transport voor het milieu? Zijn er betere alternatieven om kleding van te maken? Bijvoorbeeld kleding maken van pet-flessen, is dat rendabel? En welke mogelijkheden zijn er om transport te verduurzamen?

Veel van de kleren die we dagelijks dragen worden gemaakt door kinderen in lage-lonen landen onder slechte omstandigheden. Deze arbeid wordt ook wel "modern slavery" genoemd. Heb jij een goed idee over hoe deze arbeidsomstandigheden verbeterd kunnen worden? Hoe zorgen wij ervoor dat arbeiders een eerlijke prijs voor hun prestaties betaald krijgen? Allemaal vragen om je in te verdiepen tijdens deze studie.

Ieder mens is een consument. Bedrijven willen zo goed mogelijk inspelen op de behoeftes van de consument. Om dit te kunnen, heb je kennis over het gedrag van mensen nodig. Als je het gedrag van consumenten goed begrijpt, kun je met een bedrijf beter inspelen op de behoeftes van de consument. Deze tweezijdige relatie komt gedurende de studie voortdurend aan bod. Je benadert problemen zowel vanuit het perspectief van een bedrijf als vanuit het perspectief van de consument. Dit maakt de studie bedrijfs- en consumentenwetenschappen in Wageningen uniek!