Casus De Ideale Burger

Omdat de wereldbevolking groeit, wordt het moeilijker om alle monden te voeden. In 2050 zal de wereldbevolking naar verwachting met twee miljard gegroeid zijn. In totaal zijn we dan met tien miljard wereldbewoners. In een wereld waar het klimaat verandert, grondstoffen schaars worden en de hoeveelheid landbouwgrond niet veel verder uitgebreid kan worden, moet er zorgvuldiger omgegaan worden met de grondstoffen en het voedsel dat er is.

Opdracht

Gemotiveerde havo en vwo leerlingen die meer uitdaging willen gaan in een multidisciplinair team aan de slag met een opdracht geformuleerd door een expert van Wageningen University & Research. De klas wordt verdeeld in teams die als adviesbureau functioneren, vandaar ook de projectnaam Junior Consultancy. Aan het eind van het traject moeten de leerlingen hun eindproduct presenteren aan de opdrachtgever.

De opdracht is het bedenken, ontwerpen en maken van ‘De ideale burger’. Dit is een plantaardige burger die dient als alternatief voor vlees. Het alternatief moet gezonder en duurzamer zijn dan een stuk vlees. Daarnaast moet het in de smaak vallen bij consumenten. Ook bij consumenten die normaliter voor vlees kiezen. In groepjes gaan de leerlingen aan de slag met onderzoeken waar hun ideale burger aan moet voldoen.

Verschillende fases van het onderzoek

De Junior Consultancy Training (JCT) begint met een startdag op de Wageningen campus. Hier komen de leerlingen in aanraking met alle aspecten waar ze in hun eigen onderzoek mee aan de slag gaan. De startdag bestaat uit:

• Een college over het evenaren van de structuur en smaak van vlees in een vleesvervanger
  • Een practicum over het zelf maken van vezelachtige structuren
  • Een college over het maken van duurzame keuzes door consumenten

Gedurende de twaalf weken die volgen na de startdag gaan de leerlingen in groepjes aan de slag. Ze gaan aan de slag met:

• Consumentengedrag en gezondheid
  • Duurzaamheid van ingrediënten en verpakking
  • Experimenteren met het maken van een burger
  • Verpakken en promoten van de burger

Tijdens de slotdag presenteren de leerlingen in het bijzijn van een jury hun zelfbedachte ideale burger. De jury zal de burger beoordelen op de verschillende aspecten (gezondheid, duurzaamheid, behoefte van de consument enz.).

Kosten

Voor een klas van maximaal 15 leerlingen bedragen de kosten €420. De kosten van een extra leerling zijn €17,50 per persoon.

Interesse?

Heb je vragen over deze Junior Consultancy Training of wil je met jouw klas meedoen? Laat het ons weten via het contactformulier op deze website.

Wageningen Youth Institute