Studentenverhaal

Tijdens een vak heb ik een advies geschreven voor de provincie Utrecht

Student Landscape Architecture and Planning
Vooropleiding: Sociale Geografie en Planologie, Rijksuniversiteit Groningen

Iris, student Landscape Architecture and Planning

Nieuwe uitdaging
Gaat er echt niets boven Groningen? Verhuizen naar Wageningen heb ik gedaan uit nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar een andere universiteit, andere docenten en een andere visie. Ik heb in Groningen Sociale Geografie en Planologie gestudeerd. Na 3 jaar wist ik nog niet wat voor master ik wilde doen en heb ik besloten om eerst een bestuursjaar te doen. Ik had daardoor genoeg tijd om na te denken, universiteiten met elkaar te vergelijken en mijn uiteindelijke keuze te maken. Dat mijn keuze Landscape Architecture and Planning in Wageningen viel, kwam grotendeels doordat de master 2 jaar duurde. Ik wilde vakken volgen en niet zoals op de meeste andere universiteiten na een paar maanden direct weer aan een scriptie beginnen.

Ervaringen
De WUR was wennen, maar dit zou iedere nieuwe universiteit zijn. Het aantal contacturen is hoog vergeleken met mijn bachelorstudie. Ik heb in dit jaar meer college gevolgd dan in mijn hele bachelor. De vakken waren interessant en voor mij een aanvulling op de informatie die ik al had. Ik had een aantal verplichte vakken, maar ik mocht ook zelf veel vakken kiezen. De manier waarop deze vakken worden gegeven is overeenkomstig met hoe de vakken worden gegeven in Groningen: colleges, een docent of gastdocent en bijbehorende literatuur. Doordat iedereen zelf vakken mag kiezen, hebben de medestudenten allemaal een andere achtergrond. Hierdoor kun je veel van elkaar leren.

Een vak dat me het meest aansprak was het Atelier. Hier werk je zowel samen als individueel voor een opdrachtgever, bij ons de provincie Utrecht. In samenwerking met de docenten werd er een opdracht gemaakt en we moesten onderzoek doen en een advies schrijven voor de opdrachtgever. Het groepswerk was intensief, maar dit maakte het extra leuk. De tijdsdruk was hoog en dit zorgde ervoor dat er efficiënt moest worden gewerkt. Er moest worden nagedacht over wat je eigen kwaliteiten zijn en hoe jij die in kunt zetten tijdens het groepswerk.

Toekomst
In september begin ik met het schrijven van mijn scriptie. Ik vond het bedenken van een onderwerp erg lastig, maar de docenten zijn bereid om te helpen zoeken naar een geschikt onderwerp. De focus van mijn scriptie ligt tot nu toe op de relatie tussen stedelijk groen en de huizenprijzen. Ik hoop in maart klaar te zijn, zodat ik dan stage kan gaan lopen. Het liefst ga ik stage lopen bij een adviesbureau, maar echt goed heb ik nog niet gezocht. Eerst maar eens mijn scriptie tot een goed einde brengen.

Meer over Landscape Architecture and Planning