Studentenverhaal

De minor aan WU was mij zeer goed bevallen en de master sloot perfect aan op mijn ambities

Student Landscape Architecture and Planning
Vooropleiding: Tuin- en Landschapsinrichting, Van Hall Larenstein

Ik vind de variatie tussen enerzijds theoretische vakken en anderzijds ontwerpvakken erg prettig
Ludo Dings, student Landscape Architecture and Planning

Van Hall-Larenstein

Tijdens mijn Bachelor aan Hogeschool Van Hall-Larenstein heb ik genoten van het praktische en projectmatige werken. Maar gedurende het tweede jaar miste ik de onderbouwing, achterliggende kennis en een meer abstract denkniveau om mijn ideeën naar een hoger niveau te kunnen brengen. Dit heeft mij aangezet om tijdens mijn derde jaar een Minor aan de WUR te gaan volgen om deze kennis op te doen en om een indruk te krijgen van studeren aan een universiteit voor een eventuele Masteropleiding.

De keuze voor Wageningen Universiteit

Gedurende mijn afstudeerfase heb ik besloten om door te gaan studeren omdat ik mijn denkniveau naar een hoger niveau wilde brengen. De Minor aan WUR was mij zeer goed bevallen en de MSc opleiding ‘Landscape Architecture and Planning’ sloot perfect aan op mijn ambities om zowel te groeien in het ontwerpproces, als in wetenschappelijk onderzoek en onderbouwing. De keuze was dan ook snel gemaakt.

Ervaringen aan Wageningen Universiteit

Ik begin momenteel met mijn Master Thesis, heb alle vakken afgesloten en kan met een gerust hart zeggen dat ik geen moment spijt heb gehad van mijn keuze om door te studeren! De vakken zijn erg interessant, divers en uitdagend. De manier van lesgeven is zeer inspirerend en de diversiteit aan internationale studenten is zeer leuk en leerzaam. Ik vind de variatie tussen enerzijds theoretische vakken zoals ‘Landscape Architecture Theory and Aesthetics’ en anderzijds ontwerpvakken zoals het ‘Master Atelier Landscape Architecture and Planning’ erg prettig. Bij dit laatste vak werkten we na een inspirerende buitenlandexcursie  in een groep samen aan een overkoepelend project. Na de groepsfase kregen we de mogelijkheid om individueel creatief aan de slag te gaan. Ook tijdens de Masterclass van Adriaan Geuze, waarin iedereen een individueel plan maakte voor een lightrailverbinding naar Wageningen, die op grotere schaal samenhang vertoonden en vroegen om de complexiteit en precisie van de realiteit, vervaagde de grens tussen opleiding en vakgebied.

Op naar de volgende uitdaging

Voor het komende jaar heb ik gekozen voor een major en een minor master thesis in plaats van een thesis en stage omdat ik deze praktische ervaring al tijdens mijn Bachelor heb opgedaan. Om deze praktische ervaring wel verder te versterken tijdens mijn thesissen, heb ik gezocht naar connecties met bedrijven, instellingen en organisaties.  Deze zullen gaan over: enerzijds de Universiteit Campus van de 21e Eeuw en anderzijds een fenomenologische verkenning van de verschillen tussen ‘traditionele’ en ‘wilde’ natuurgebieden in Nederland. Na de WUR wil ik mijn architectentitel gaan behalen en daarna werk zoeken als Landschapsarchitect.

Meer over Landscape Architecture and Planning