5 December in het buitenland

Tot mijn verbazing wordt 5 december ook in Tsjechië gevierd. St. Mikuláš is de heilige, de engel/ anděl, vertegenwoordigd het goede en de duivel/ čert het slechte. In de winkel is ook allerlei snoepgoed te koop, zoals chocolade munten, allerlei zoetige koekjes en chocolade figuren die St. Nicholas, de engel en de duivel representeren. Helaas ontbraken de chocoladeletters.

St. Mikuláš lijkt op Sinterklaas en alle drie de figuren gaan de straat op om kinderen te vragen of ze zich hebben gedragen gedurende het afgelopen jaar. De meeste kinderen zeggen 'ja' en zingen een liedje of reciteren een gedicht. Als beloning krijgen ze lekkers van de engel. Kinderen die zich niet hebben gedragen zouden in de zak van de duivel worden gestopt en worden meegenomen naar de hel. Of ze krijgen een zak aardappels of kool in plaats van snoep.

Ook ik ging samen met wat vrienden 's middags naar de viering van St. Mikuláš kijken. Toen we de tram uitkwamen zagen we veel mensen verkleed als een van de drie figuren. De straten van Brno stroomden vol en allen kwamen kijken naar St. Mikuláš die zou verschijnen op het podium op het centrale plein. Brno was nog nooit zo druk geweest, zoals ik het kende. Moeders met buggies reden je hakken aan, niet heel plezierig. We stonden niet heel dicht bij het podium dus we konden St. Mikuláš niet heel goed zien en na een tijdje, ook omdat we het niet konden verstaan, zijn we weggegaan.

In de avond hadden wij, drie Nederlandse meiden, een Sinterklaasviering voorbereid voor onze Erasmus vrienden. Iedereen had kadootjes gekocht om mee te gaan dobbelen. De regels voor het spel hingen op de muur, snoepgoed stond op tafel en de kadootjes zaten in de zak van Sinterklaas. We hebben zo'n 2 uur gedobbeld en iedereen vond de pepernoten heerlijk. Taai taai daarentegen minder... Het was een geslaagde en gezellige avond!