Hygge en wet van Jante

Ik zal twee concepten omschrijven die erg belangrijk zijn in de Deense cultuur.
Ten eerste, houden de Denen van Hygge. De directe vertaling is gezelligheid, maar Hygge is veel meer dan alleen gezelligheid. Het staat ook voor onder andere warmte, blij zijn en een fijne tijd hebben. Een hyggelig tijd kan je bijvoorbeeld hebben met Kerstmis wanneer je tijd met je familie doorbrengt. Het kan ook gewoon een fijne avond zijn met vrienden en een glas wijn, met wat kaarsjes aan of voor een haardvuur. Het gevoel dat hierbij gepaard gaat wordt door de Denen hygge genoemd.

Het tweede is de wet van Jante. De wet gaat als volgt:

1.    Je moet niet denken dat je wat bent.
2.    Je moet niet denken dat je even goed bent als wij.
3.    Je moet niet denken dat je slimmer bent dan wij.
4.    Je moet je niet inbeelden dat je beter bent dan wij.
5.    Je moet niet denken dat je meer weet dan wij.
6.    Je moet niet denken dat je belangrijker bent dan wij.
7.    Je moet niet denken dat je deugt.
8.    Je moet niet om ons lachen.
9.    Je moet niet denken dat iemand om je geeft.

10.  Je moet niet denken dat je ons wat kunt leren.

Deze wet komt van een boek dat is geschreven door Aksel Sandemose. Dit boek gaat over een klein Deens dorp waar de mensen leven volgens deze wet. Zoals ik eerder heb verteld is gelijkheid erg belangrijk in de Deense cultuur, zoals deze regels beschrijven. Het is geen officiƫle wet, maar alle Denen leven bij deze regels. Kinderen leren deze regels al op jonge leeftijd. Het is ook te zien in de manier van lesgeven. Er wordt veel gedaan aan groepswerk en zoals ik eerder gezegd heb, er is een makkelijke connectie tussen de student en de professor. Dit geldt ook voor bedrijven, er is geen grote kloof tussen de baas en werknemer.