Galway

Dia duit! Vrijdag 17 oktober was het zover. Dit weekend stond namelijk de trip naar Galway op de planning. Omdat we normaal gesproken op vrijdagochtend altijd een college van ‘Wine Studies’ hebben, hadden we dit college woensdagmiddag al bij ‘Advanced Wine Studies’ ingehaald. De docent wilde ons zo’n cultureel tripje natuurlijk niet onthouden. Met een grote groep Erasmus studenten vertrokken we rond half 10 vanuit Dublin. Twee bussen volgeladen, het voelde net als een schoolreisje. Er werd luidkeels meegezongen met de favoriete hitjes en af en toe zelfs gedanst in de bus. Ja voor deze buschauffeur was niets te gek, hij deed zelf net zo hard mee.

Na ongeveer een half uur was onze eerste ‘plasstop’ al ingelast, niet omdat we naar de wc moesten, maar meer om wat alcoholische versnaperingen in te slaan. Als we dan door de politie aangehouden zouden worden, konden we ze in ieder geval een biertje aanbieden, aldus de buschauffeur. Rond de middag kwamen we aan in het hostel en was er een walking tour door de stad georganiseerd. Het was helaas wat regenachtig, maar volledig geïntegreerd als we zijn weerhield dat er ons natuurlijk niet van om naar buiten te gaan. Galway is een heel klein oud stadje dat vooral bekend staat om het levendige muziekleven in de pubs. Na het avondeten stond daarom een Pubcrawl, of gewoon kroegentocht, op het programma. Ondertussen moesten er door middel van gekke ‘challenges’ zoveel mogelijk potatoes worden verzameld. Degene die aan het eind van de avond het meeste aardappels had verdiend, mocht zich de ware ‘Viking’ van de avond noemen.

De volgende dag moesten we al vroeg op om naar de ‘Aran Islands’ te gaan. De ferry bracht ons in zo’n 45 minuten naar de eilanden, wat voor de meesten lang genoeg was. Eenmaal aan wal aangekomen hebben we fietsen gehuurd, waar we vervolgens het hele eiland meer rond zijn gefietst. Prachtige stranden en natuur kregen we te zien, maar het hoogtepunt waren toch wel de kliffen. Een fantastisch uitzicht over zee. Mede door de enorme hoeveelheid wind en de toch wel beangstigende diepte, moest er goed worden opgepast om niet net te ver over de rand te willen kijken. ’s Avonds brachten we een bezoek aan ‘The Stock Exchange’. Dit is een club in Galway waar de prijzen van de drankjes elke paar minuten veranderen, een geniaal concept natuurlijk.

En toen was het alweer zondag, de laatste dag van het weekend. Negen uur uit de veren om nogmaals een toeristisch hoogtepuntje in het westen van Ierland te bezoeken, de ‘Cliffs of Moher’. Ja alweer kliffen, kan het uitzicht dan nog mooier? Ja natuurlijk kan dat. Iedereen die ooit naar Ierland afreist moet dit gezien hebben. Een combinatie van een fenomenaal uitzicht, enorm veel wind die je ieder moment kan laten opstijgen, constante afwisseling van regen en zon, prachtige natuur, dit is het Ierland van de ansichtkaarten. Na een lange busrit waren we rond een uur of acht weer ‘thuis’, in Dublin dus. Volledig uitgeteld, maar terugkijkend om geweldig weekend.

Uiteraard heb ik afgelopen weken nog meer gedaan dan de trip naar Galway. Zo heb ik zowaar een Ierse dansles gehad. De dansavond was speciaal voor internationale studenten georganiseerd door de universiteit, om wat meer van de Ierse cultuur mee te krijgen. De ingewikkelde figuren en heel snelle pasjes maakten het niet gemakkelijk; misschien dit jaar met kerst toch maar een keer opletten bij de Riverdance show op tv.

Daarnaast heb ik samen met Catijn en Liam gedurende twee weken meegedaan aan de Student Cycle Challenge. Net als de dansavond een initiatief vanuit te universiteit om studenten te promoten op de fiets te stappen. Iedere dag moest er worden bijgehouden hoeveel ritjes er werden gemaakt. Helaas hebben we de challenge niet gewonnen, maar we waren wel goed op weg. Met onze groepsfoto waar we het voor elkaar kregen om met z’n drieën op één fiets te passen, wisten we wel een goodybag binnen te halen.

Op zaterdag 11 oktober zijn we met de canoe society naar Dollymounth gegaan. Alle technieken en trucjes die in het zwembad waren aangeleerd moesten nu in de praktijk gebracht worden. Gelukkig was het de hele dag warm en zonnig, dus het perfecte weer om op het water te zijn. De wedstrijdjes die werden gehouden, maakten sommigen wel erg fanatiek, wat natuurlijk resulteerde in een nat pak.

Afgelopen zaterdag heb ik samen met Catijn voor het eerst in mijn leven bij een rugby game gekeken. Op zo’n drie kwartier fietsen van Dublin Centrum ligt het Tallaght Stadium waar de wedstrijd Ierland tegen Schotland plaatsvond. Ondanks dat we de spelregels nog niet helemaal doorhebben, was het toch wel vermakelijk om naar te kijken. De scheids volledig gehuld in babyrose tenue was ook wel opvallend. Ondanks al onze aanmoediging, lukte het Ierland helaas niet om de wedstrijd te winnen. Ik geloof niet dat de Ieren er een pintje minder om dronken.

In tegenstelling tot de winkels in Nederland die inmiddels vast al overspoeld zijn met pepernoten, gevulde speculaas en andere Sinterklaas lekkernijen, liggen de schappen hier vol met pompoenen, heel veel pompoenen. Ierland maakt zich klaar voor Halloween, wat naar horen zeggen hier heel goed gevierd wordt. De eerste pompoensoep is dan ook al een feit. Maar samen met mijn broers en neven en nichten die dit weekend overkomen (jeej!) gaan we het echt beleven. Ik ben benieuwd wat All Saints’ Eve ons te bieden heeft.