Orka's, rendieren, maar vooral veel sneeuw

De eerste maand zit er alweer op. Wat gaat de tijd toch snel als je het leuk hebt! Zeker nu de zon weer boven de bergen uit komt! (Zie onderstaande foto)

3_Orcas rendieren maar vooral veel sneeuw_2.jpg

Inmiddels ben ik hier al aardig gesetteld en heb al een goed ritme gecreëerd: Overdag gewoon colleges maar maandagavond 2 uur Noorse les en 's avonds dumpsterdiven! Wat betekend dat ik met wat huisgenoten kijk wat de supermarkten weg hebben gegooid, wat nog gewoon goed eetbaar is en dat nemen we dan mee naar huis. Zo houden we het studentenleven nog een beetje betaalbaar hier in Noorwegen. Ik kende dit fenomeen nog niet, maar het schijnt erg normaal te zijn in andere landen onder studenten. Dinsdagavond ga ik voortaan langlauflessen volgen, want dat wil nog niet zo vlotten. Woensdagavond weer twee uur Noorse lessen. Donderdagavond chillen met vrienden, bijvoorbeeld in een tipi tent. En vrijdagavond is er vaak wel weer een huisfeestje waar ik vorige keer al over verteld heb. Zaterdag en zondag vul ik vaak met sleeën of tochtjes maken naar plekken waar ik nog niet geweest ben, om bijvoorbeeld walvissen te spotten. Laatst hadden we geluk en zagen we een groep orca's bij een vissersboot!

Verder ben ik ook een keer naar het polar museum geweest, met veel opgezette dieren en een gids die het leuk vond om wat horrorverhalen te vertellen hoe ze die dieren doodmaakten. Maar ook wat interessantere verhalen over gevaarlijke ontdekkingstochten naar het arctische gebied en hoe onhandig ze dat vroeger aanpakten.

Deze week zijn twee vriendinnen uit Wageningen mij komen bezoeken: Krista van de Heuvel en Femke Hilhorst. Ondanks dat ik al een hoop vrienden hier gemaakt heb, merkte ik toch wel dat ik ze gemist had. Daarnaast ontdekken we samen ook weer hele mooie plekken in Tromsø, zoals het meest zuidelijke puntje van het eiland (zie foto rechts).

3_Orcas rendieren maar vooral veel sneeuw_3.jpg

Ook zijn we samen naar de Samiweek geweest van het Samivolk, een nomadisch volk van Lapland. Hoogtepunt hiervan was de rendierrace in de winkelstraat (zie foto).

Mijn vriendinnen willen graag het noorderlicht hier bewonderen, maar helaas is het weer erg slecht deze week. Er is zelfs een orkaan voorbij gekomen, Ole heet ze. Hoewel dat natuurlijk ook wel bijzonder was om mee te maken. Het resultaat was te zien aan mijn voordeur. Je kon geen hand voor ogen meer zien door al die rondwaaiende sneeuw!

Kortom er valt hier altijd nog genoeg te beleven! En er zijn nog veel meer dingen die ik nog wil gaan doen! Dus jullie zien mij voorlopig nog niet terug in Nederland ;)

Hilsen fra Norge!