Studentenverhaal

De overgang van UCT naar Wageningen ging gemakkelijk

Student Moleculaire Levenswetenschappen en Bio-Informatica
Vooropleiding: University College Twente

Tijdens de open dag merkte ik al dat de universiteit erg vergelijkbaar is met wat ik in Enschede gewend was. Zo is er een focus op kleinschalig onderwijs, en is er veel vrijheid in de keuzevakken
Leron Kok, student MSc moleculaire levenswetenschappen en MSc bio-informatica

Vooropleiding

Ik heb de bachelor University College Twente aan de universiteit van Twente gevolgd (UCT). Tijdens deze bachelor heb ik voornamelijk vakken gevolgd op het gebied van biochemie en biomedische technologie. Tijdens een semester in Zweden kreeg ik ook les in bio-informatica, wat ik erg interessant vond. Voor mijn master wilde ik graag door met biochemie, en indien mogelijk ook gecombineerd met bio-informatica. In Wageningen werden beide studies aangeboden, en tijdens de open dag merkte ik al dat de universiteit erg vergelijkbaar is met wat ik in Enschede gewend was. Zo is er een focus op kleinschalig onderwijs, en is er veel vrijheid in de keuzevakken. Daarom ben ik hier een jaar geleden begonnen met een dubbele master moleculaire levenswetenschappen en bio-informatica.

Ervaringen

De eerste weken moest ik wel wennen aan de overstap van de UCT community naar de collegezalen in Wageningen, waar ik nog niet zoveel mensen kende. Dit veranderde gelukkig al snel, en de overgang van UCT naar Wageningen ging verder gemakkelijk. Ik had voor beide masters voldoende voorkennis, en hoefde daardoor geen schakelprogramma te volgen. Voor sommige vakken mis ik wel wat voorkennis. Ik ben door UCT echter wel een hoog leertempo en zelfstandigheid bij het leren gewend. Daarnaast merk ik dat ik op andere gebieden juist meer ervaring heb en zijn de vakken interessant, waardoor het mij tot nu toe nog goed afgaat.

Toekomst

Ik ben nu bezig met het tweede jaar bezig van mijn master, en hoop in maart mijn laatste vakken af te ronden. Daarna wil ik beginnen met de eerste van de twee thesissen die ik moet schrijven. Daarvoor ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden om een thesis voor moleculaire levenswetenschappen in een academisch ziekenhuis te doen.