Radio & TV

Bernice Bovenkerk bij Spraakmakers over One Health

‘Als het niet goed gaat met de gezondheid van dieren, dan gaat het niet goed met de gezondheid van mensen,’ vertelt ethicus Bernice Bovenkerk bij Spraakmakers. De wetenschapper legt uit dat de kans dat ziektes van dieren op mensen overslaan alleen maar groter wordt door bossenkap en monocultuur.

Op 13 april hield Bernice Bovenkerk, dier- en milieu-ethicus bij Wageningen University & Research, de negende Els Borst-lezing. Haar onderwerp: One Health, het idee dat gezondheid van mens, dier en milieu met elkaar verweven zijn. Zoönosen zijn een goed voorbeeld van die samenhang, vertelt ze bij NPO Spraakmakers. ’75 van de opkomende infectieziekten zijn ziektes die van dieren op mensen worden overgedragen.’ De manier waarop mensen met dier en milieu omgaan veroorzaakt die opkomst.

Palmolieproductie leidde tot ebola

Bovenkerk geeft een voorbeeld. Om plaats te maken voor palmolie-plantages worden tropische wouden gekapt – het leefgebied van vleermuizen. ‘En vleermuizen, als die gestrest raken, zijn ze heel erg vatbaar voor ziektes.’ Die zieke vleermuizen moeten op de plantages op zoek naar voedsel en bijten wilde dieren in de omgeving. ‘Die dieren worden weer als bush meat gegeten door mensen, en zo is ebola overgedragen.’ Boskap staat zo direct in verbinding met de ebola-epidemie.

Ook monocultuur, die zorgt voor een lage biodiversiteit, is slecht voor dieren en daarom voor mensen. Daarom is het noodzakelijk dat de wereld overstapt naar bijvoorbeeld kringlooplandbouw en stopt met bossenkap. ‘Voedselbossen vind ik ook zeer interessant,’ vertelt Bovenkerk. ‘Dat is het idee dat je verschillende gewassen boven elkaar groeit.’ Wageningen University & Research loopt voorop in het onderzoek naar zulke duurzame oplossingen.

Beluister het fragment

Bernice Bovenkerk bij Spraakmakers