Nieuwe cursus “Gastronomic Science for Future Food”

3 mei 2022

Wageningen University & Research ontwikkelt onderwijs voor professionals. De nieuwe cursus Gastronomic Science for Future Food gaat van start op 15 maart aanstaande. Het programma is speciaal ontwikkeld voor chefs, adviseurs en ontwikkelaars in de gastronomiesector.

Waarom juist nu een gastronomie programma?

Door de pandemie zijn vele sectoren zwaar getroffen, waaronder de gastronomie. Om nieuwe impulsen te geven én een duidelijke richting voor een nieuwe toekomst te hebben, wil Wageningen University & Research graag een kwaliteitsimpuls geven aan het onderwijs voor chefs, adviseurs en ontwikkelaars in de gastronomiesector, (zorg)foodservice, industrie en retail. De huidige uitdagingen bieden juist ook mogelijkheden voor nieuwe concepten en vooruitzichten. Het samenbrengen van voedingswetenschap en kennis uit de praktijk en inspiratie uit de gastronomie zelf, is uniek in zijn soort. Daarmee bieden we een vernieuwend programma bedoeld voor een doelgroep die zichzelf wil uitdagen om tot nieuwe concepten in de gastronomie te komen.

Wat gaan deelnemers leren?

Een belangrijke vraag die beantwoord gaat worden in het programma: “hoe kunnen chefs en ontwikkelaars alle kennis, ervaring en hun netwerk bundelen om tot smakelijke, duurzame en gezonde gerechten te komen?”. Dat dit mogelijk is, is allang duidelijk maar hoe neemt de gastronomie nog meer het voortouw in het ontwikkelen van een eigentijdse eetcultuur? De consumenten en gasten vragen er immers al volop naar en willen verrast blijven worden met nieuwe producten en concepten.  Deelnemers gaan uitgebreid stilstaan bij deze vraag en via een uitdagend programma tot antwoorden komen.

Wie is het 'gezicht' van het programma?

Dr. Guido Camps, senior onderzoeker bij de leerstoelgroep Humane Voeding en Gezondheid, Wageningen University & Research. Hij is werkzaam op het gebied van voeding en Artificial Intelligence, sensor ontwikkeling om voedselinname te bepalen en MRI visualisatie van digestie.  Daarnaast is hij docent voor zowel BSc en MSc vakken en cursusleider voor Professional Education vakken. Als oud-deelnemer van Heel Holland bakt, verdienstelijke amateurkok en wildkenner heeft hij sterke affiniteit met de gastronomie. Als geen ander weet hij de voedingswetenschap toegankelijk en praktisch toepasbaar te maken.

Hoe zit het programma in elkaar?

De blended cursus is een mix van online onderwijs en onderwijs op locatie. Decursus bestaat uit 4 weken online leeractiviteiten met opdrachten en twee dagen interactief onderwijs op de fantastische locatie Karel V in Utrecht. Gastheer en chef Leon Mazairac neemt de groep mee in onder andere een interactieve kookworkshop. De onderwerpen die behandeld worden zijn smaak,  duurzaamheid, gezondheid, product- en conceptontwikkeling en de sociale kant van de gastronomie. Deze onderwerpen worden zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk benaderd.

We gaan wijn en koffie van de toekomst proeven, zelf koken in een toprestaurant en de nieuwste inzichten van topwetenschappers horen. Het wordt gewoon super leuk en waanzinnig interessant.
Cursusleider dr. Guido Camps

Voor meer informatie over dit programma, klik hier.