Wereldlezing Smart Farming een informatieve en inspirerende bijeenkomst

29 juni 2017

De Wereldlezing 'Smart Farming; blessings in the cloud?' op woensdag 14 juni had een gemêleerd publiek. Opvallend veel studenten waren op dit actuele onderwerp afgekomen. Drie deskundige sprekers, met ieder hun invalshoek hielden een korte inleiding. Onder leiding van Wageningen Ambassador Diana Frikkee ontstond er hierna een interessante discussie tussen de sprekers en het publiek.

Bedir Tekinerdogan, professor Informatie Technologie aan de Wageningen University gaf een helder overzicht van de ontwikkelingen in de technologie en met name op het gebied van ICT. “De vierde Industriele Revolutie is reeds begonnen! Dit zal een diepgaande impact hebben op de maatschappij. In de toekomst zullen slimme systemen vele taken overnemen van de mens. We moeten ons hierop voorbereiden…”

Jan Willem Kruize gaf een toelichting op het EU project, The Internet of Food & Farm 2020 waar de WUR de lead heeft. Een project met ruim 70 partners. “Smart Farming is essentieel voor een meer duurzame voedselproductie, maar kan alleen worden gerealiseerd door integratie van verschillende systemen.

Vik Vandecaveye uit België, werkzaam voor CNH industries gaf met gebruik van een aantal scherpe stellingen aan hoe CNH Industries met tractor merken Case en New Holland strategisch omgaat met Smart Farming. Er zijn duidelijk voordelen van smart/digital farming, maar er is nog een hele weg te gaan. ”Er is een openstaande rol  om geaggregeerde waarde uit de collaboratieve economie te distilleren en terug te geven aan de boeren en het eco-systeem. Ik ben benieuwd naar een potentieel initiatief van WUR!”

Diana vatte het aan het eind mooi samen:”Smart Farming kan niet top down door de wetenschap en/of bedrijfsleven worden opgelegd: de boer, zou direct bij de innovaties betrokken moeten worden. Niet voor de boeren, maar met de boeren.

Tijdens de afsluitende borrel werd er nog uitgebreid nagepraat. Een van de bezoekers vatte het mooi samen.

Een zeer informatieve en inspirerende bijeenkomst voor de huidige en toekomstige frontlijnwerkers, die staan voor de opgave om in onze sector duurzaamheid te koppelen aan hoge productiviteit.
Herre Bartlema, bezoeker Wereldlezing 'Smartfarming; blessings in the cloud?'