Nobel Cause, Nobel prize - in gesprek met middelbare scholieren

9 december 2021

Scholieren van het Pallas Athene College uit Ede ontmoetten op 8 december leeftijdgenoten en studenten uit Honduras, Zweden, Costa Rica, de Verenigde Staten. Samen herdachten ze tijdens het online evenement Nobel Cause, Nobel prize dat Norman Borlaug 51 jaar geleden de Nobelprijs kreeg. Borlaug is de grondlegger van de World Food Prize Foundation en richtte een wereldwijd jongerenprogramma op om jongeren te inspireren in het voeden van de wereld op een eerlijke, duurzame en gezonde manier.

Scholieren geïnspireerd
De bijeenkomst, georganiseerd door vier Youth Institutes, inspireerde de scholieren uit Ede de Sustainability en Innovation-club hebben opgericht. Kaylee Pont: 'We willen dat meer mensen zich bewust worden van de problemen rond duurzaamheid. Ook willen we samen meer van dit soort evenement bezoeken en er ook anderen enthousiast voor maken.' Pont en haar klas deden mee op initiatief van hun docent Engels, Sanela Lit-Ahmetagic.

De scholieren en studenten over de hele wereld met diverse leeftijden en achtergronden leerden over de geschiedenis en impact van de Nobelprijzen. Daarnaast kregen ze een exclusieve virtuele rondleiding door het Nobelprijsmuseum in Stockholm, gegeven door Onderwijsdirecteur Annika Hedås Falk.

Les over laureaten
In het laatste uur kregen de deelnemers in breakout rooms lessen over Nobelprijs-laureaten en hun werk, gerelateerd aan het wereldvoedselvraagstuk.

• Chemistry 2020: Genetic scissors – Emmanuelle Charpentier and Jennifer A. Doudna
  • Economics 2019: Fighting Global Poverty - Abhijit Banerjee, Esther Duflo and Michael Kremer
  • Peace: 2020 Eradicating Hunger - World Food Program

De gemêleerde groep deelde na de presentatie hun gedachten en meningen over de drie onderwerpen in groepsdiscussies delen. Zoals Norman Borlaug geloofde en uitdroeg, speelt de jeugd een belangrijke rol bij het oplossen van wereldproblemen. Tijdens deze bijeenkomst kon jeugd zich wereldwijd verbinden, zoals Borlaug het graag had gezien.