Tsjechische ‘FutEUre Burger’ winnaar van de Ideal Burger Challenge voor scholieren

Published on
20 mei 2021

Op 19 mei werden de Tsjechische deelnemers Eliška Chocholová, Eliška Matušová en Jakub Jenšovský, van middelbare school Stredni odborna skola pro administrativu Evropske unie, gekroond tot winnaars van de Ideal Burger Challenge van het Wageningen Youth Institute met hun FutEUre Burger. De jury was erg onder de indruk van de extra ingrediënten die ze aan hun burger toevoegden (niet alleen kruiden, maar ook groenten zoals courgette), hun online presentatie en hun sterke commerciële video.

Slotevenement

Tijdens het slotevenement van de Ideal Burger Challenge mochten vijf van de elf teams hun burger presenteren aan de andere deelnemers aan deze challenge. Er deden scholieren uit Kroatië, Zweden, Nederland, Spanje en Tsjechië mee.

Jury

Nadat deze vijf groepen hun eigen burger hadden gepresenteerd, kreeg de jury de moeilijke taak om een ​​winnaar te selecteren. De jury bestond uit:

• Hanna van den Heuvel (MSc student Environmental Sciences aan WUR)
  • Laura Kessels (WUR alumnus, double degree MSc Nutrition & Health en MSc Food Technology)
  • Atze Jan van der Goot (hoogleraar Levensmiddelenproceskunde aan WUR)
  • Mendelt Tillema (medeoprichter van UmaMeats)

De jury legde uit dat ze het moeilijk vonden om een ​​winnaar te selecteren en prees alle groepen voor zowel hun inzet als diverse eindresultaten. Toch was de jury het meest onder de indruk van de Tsjechische FutEUre Burger, gepresenteerd door Eliška Chocholová, Eliška Matušová en Jakub Jenšovský.

Alle deelnemende scholieren aan deze challenge ontvangen een deelnemerscertificaat. De 3 winnaars ontvangen daarnaast elk ook nog een Wageningen University T-shirt.

Wereldwijde Ideal Burger Challenge

Hoewel deze challenge ronde nu is afgelopen, is dit slechts het begin van een wereldwijde Ideal Burger Challenge. Samen met de organisatie van de Youth World Food Day daagt Wageningen Youth Institute middelbare scholieren van over de hele wereld uit om deel te nemen aan deze Ideal Burger Challenge.

• De online kick-off workshop voor docenten vindt plaats op 1 juni, 16.00 - 17.00 uur.
  • De workshops voor leerlingen vinden plaats op 8 juni, 15.00 - 16.15 uur (WFC Ede of online) en 14 september, 15.00 - 16.15 uur (WFC Ede of online).
  • De deadline voor het inleveren van de Challenge is 27 september 2021.
  • De afsluitingssessie vindt plaats op zaterdag 16 oktober tijdens het Youth World Food Day event in Ede. Op deze dag zal ook een bijbehorende online feed beschikbaar zijn.

FutEUre Food

De deelnemende leerlingen zitten op middelbare scholen die uitwisselen binnen het FutEUre Food project. Dit is een innovatief Erasmus+ project met vijf verschillende Europese scholen:

• Insula College Locatie Halmaheiraplein, Nederland
  • Aoiz I Sociedad Cooperativa (Liceo Monjardin), Spanje